zondag 20 februari 2011

Rustig opstarten

Dát was mijn insteek. Een in een niet al te lange en op een niet al te hoge tempo te lopen wedstrijd deelnemen. En dan zijn de natuurlopen in het westen heel geschikt om na 2 en een halve maand geen wedstrijd meer te hebben gehad een nieuwe start te maken. Let wel, ik had de ambitie hoog te eindigen, misschien en hopelijk een overwinning. Dat was buiten de waard gerekend, ach ja, toen ik binnenstapte bij strandpaviljoen St Pierre kwam ik al Bart Bleyaert tegen. Die ambitie om te kunnen winnen, werd al met vele procenten gereduceerd. Dan zo lang mogelijk te volgen, hoewel ik ook niet wist hoe ik me zou gedragen bij een hoger tempo dan bij een trainingduurloopje. Ik mis op het moment wat tempohardheid, maar aan de andere kant, tempohardheid heb ik eigenlijk nooit gehad, dus wat je niet hebt...


Dan was er het parcours wat ik zeker wel hevig had onderschat. Een prachtig natuurgebied, maar om hier hardlopend door te jagen was geen kattepies. Er moesten 4 rondjes gelopen worden om totaal 9km af te leggen voor de langste afstand. En dat door duinengebied, zeer smalle paadjes op en neer, de ene bocht na de andere door overwegend mul zand, dan over het strand terug waarbij het water zó ver weg was dat het de moeite niet loonde het hardere strand op te zoeken. Dus ook hier het beste spoor opzoeken met een stevige koude tegenwind die niet in je voordeel opwerkte. Eigenlijk was er nauwelijks sprake van enige kans op recuperatie.

Bart kon ik tenslotte nog anderhalve ronde volgen, daarna gingen we ieder onze eigen weg. Het enige wat voor mij overbleef was mijn positie te verdedigen en het verlies op Bart zo klein mogelijk te houden. Voor mijn gevoel is dat redelijk goed gelukt met 41 seconden verschil, terwijl Theo Rabout dan weer 1'43'' achter mij als derde binnenkwam.

Conclusie, een zware wedstrijd, maar ik heb mezelf niet helemaal kapot gelopen. Ik geloof er zelf weer in op de goede weg te zijn en deze wedstrijd was een goede test om te kijken wat er in zit. Het was meer een cross en een cross is nou niet mijn favoriete bezigheid. Ik heb deze 9km afgelegd in 37'28'', 4'10'' per kilometer en gemiddeld 14,4 km/h. Niet indrukwekkend deze getallen, ik geef het toe. Maar dan had je het parcours eens moeten zien, pfffffff...

3 opmerkingen:

  1. He is back!! Eindelijk, mooi dat je weer eens wedstrijd hebt gelopen. Die spanning is eraf. Goeie klassering, goeie voorsproong op Theo. Volgens mij ben je nu vertrokken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heej Edwin,

    Goed te zien dat je weer terug bent.
    En direct in goede vorm zo te zien!
    Ben benieuwd wat je dit jaar nog allemaal kan laten zien.

    Succes ermee!

    Groeten,
    Benjamin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Da's direct een errugg mooi binnenkomertje Edwin. Sterk optreden. Helaas waren we wel net gewend dat er zo nu en dan een fotograaf uit de sloot kwam gekopen...wie word je vervanger...

    BeantwoordenVerwijderen