zaterdag 9 juli 2011

Misrekening

Vrijdag 8 juli, jogging Zevergem, de Pinte. Heb ik me een week vergist. Ik heb nu al Retranchement gelopen en om enkele dagen daarna direct weer een wedstrijd te lopen? Oké, ik had een ATV op deze dag, maar het principe om niet zoveel wedstrijden meer te lopen komt in het gedrang. Maar het is wel zo dat ik deze wedstrijd traditioneel (mits blesurevrij) mee maak, en me inschrijf voor de 5k. Ik besluit toch te gaan, en zo sta ik vrijdag-avond om 20h aan de start van een met altijd groot deelnemersveld bestaande loop...en met een tegenstrijdig gevoel. Moet ik dit nu wel doen? Ik kan er ook een rustige loop van maken. Maar stel dat de winnaar van de 5k wint met een tijd die voor mij haalbaar is, dan heb ik spijt tot in het einde der dagen. Ik loop hier tenslotte al wat jaargangen deze 5k, maar nooit eens met de winst uitgelopen. Verder dan een tweede plaats zat er niet in, de meeste keren zelfs dát niet. Dus er dan maar invliegen. Met volgens Carla, die aan de kant stond, alweer eens met een hele slechte start van me. Ik liet me teveel insluiten, kon dan na een meter of 2-300 aansluiten bij de snelsten. Jongens van de 10km die een behoorlijk tempo aanhielden. En wel zo'n tempo waarvan ik dacht, dat ik deze avond naast de eerste plaats zou grijpen. Toch, met een eerste kilometer in 3'07'' blijkt het niet overdreven te gaan, ik heb wel eens sneller geopend. Nu moet ik wel zeggen dat in de eerste kilometer direct een kunstmatige helling zit verwerkt, een viaduct die de E17 oversluist. Daarna is deze ronde er één om snelheid te kunnen maken. Na twee kilometer moet ik twee lopers laten gaan, die gaan te hard. Derde kilometer, nog een loper waarvoor mijn tempo te laag is. Ik zie hem met lede ogen van me weglopen. We zijn met twee, maar deze jongen heeft nog nooit gehoord van tactisch lopen. In een lange linker bocht wijkt hij uit naar rechts, terwijl ik net schuin rechts achter hem loop. Ik zou bijna verplicht zijn ook die richting uit te gaan, maar ik ben me daar gek. Ik houd me even in, en ga links zo kort mogelijk de bocht door. Het is toch zo dat je in een wedstrijd vooruit moet kijken en dat je beter van bocht naar bocht kan lopen? Waarom extra meters maken? De vierde kilometer in ongeveer 13'30'' algelegd. Dat word geen geweldige tijd voor een 5k dus. Kan ik nou echt niet sneller? Ik heb het gevoel dat ik er alles uithaal wat er in zit, maar dat blijkt niet genoeg te zijn. Ik ben helaas niet sneller. De laatste kilometer kan ik nog goed uitbollen, met een eindtijd van 16'51'' kom ik eindelijk eens als eerste over de streep. Dat is mijn mooiste resultaat, en met een gemiddelde van 17,8 per uur en 3'22 per kilometer hoef ik ook niks te klagen. Natuurlijk, om dat dat nu direct een PR te noemen voor deze afstand vind ik de tijd niet straf genoeg. Wel leuk is dat de totale uitslag van deze 5k drie a-4tjes bevat...

uitslag 5km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten