dinsdag 12 februari 2013

Het voordeel...

...van een week geen ene meter hardlopend te hebben afgelegd, is dat een herstart wel erg soepel gemaakt kan worden. Dat is mijn mening bij ondervinding van afgelopen maandag. Eens een uurtje lopen, was mijn doel, en dat zonder enig doel voor ogen. Geen bepaald tempo, geen vaste ronde, zomaar zoals het me uitkomt. Ik voelde al vlug dat het me gemakkelijker afging dan dat ik had gehoopt. Het resultaat was evenredig. De eerste kilometer in 4'10'' zegt me al genoeg. Nadat ik 3 km in 12'36'' had afgelegd, begon ik mijn plannen aan te passen. Eigenlijk stond er 18 km met 10 x 200m heuvel op het programma, misschien zou ik dat wel kunnen uitvoeren. Dan mag nú mijn tempo wel wat aangepast worden wil ik dit gemakkelijk volhouden. Na 5km in 21 minuten besloot ik toch maar mijn verstand te gebruiken, een uurtje lopen is mooi genoeg. Nauwelijks herstelt, en ik ga mezelf alleen maar afbreken op deze manier. Desondanks bleef mijn tempo rond de 14,5 per uur, gewoon omdat het lekker liep.
De 10km in 42'28'', de sleet komt erin. Toch nog niet heel onverdienstelijk, maar was wel blij een wijs besluit te hebben gemaakt. Ik heb de laatste kilometers behoorlijk rustig gelopen om een uur vol te krijgen tot aan thuis, ik had nu ook geen zin meer om nog een lus te maken. Precies 14km in een uur, precies voor de deur kunnen stoppen. Tevreden dat het lopen me gemakkelijk af ging. Het stoppen viel me meer tegen. Ik voelde me kortademig, begon te hoesten en had het idee over te moeten geven. Hoe is het mogelijk, heel het uur geen enkele last gehad van de koude lucht, niet van mijn longen, heb soepel en gemakkelijk gelopen en nu ik stilval begin ik te piepen en te kraken.
Verstandig geweest niet verder te zijn gegaan, ik merk dat ik nog niet helemaal herstelt ben van het niet lekker zijn van verleden week. Toch zal dit iets zijn van korte termijn, dat duurloopje zelf ging tenslotte boven verwachting. Ik twijfelde zelf aan deelname aan de Zwinstedenloop, maar ga er weer in geloven. Wat niet helemaal goed ging te Cadzand, probeer ik daar te herstellen... 

2 opmerkingen: