zaterdag 29 juni 2013

Amsterdam, er is van alles...

Omdat Carla bij de Aristo in Amsterdam moest zijn, en ik de dag vrij had besloot ik mee te gaan. Carla zou ongeveer 2,5 uur bezig zijn en ik had ontdekt dat station Sloterdijk fotografisch wel iets heeft. Toch had ik het na een kwartier al gezien, en ging me eens verdiepen in het metro/NS/busplan. Met de trein zou de kortste weg zijn naar AC. Dan maar eens polsen naar een kaartjesmachine. Die dingen lijken me over het algemeen ondoorgrondelijk, maar na drie minuten liep ik richting perron in het bezit zijnde van een NS dagkaart (een retourtje was even duur, dus..). Zo stond ik onverwacht op een doordeweekse dag niet veel later op de Dam, gewapend met camera. Och nee hoor, ik voelde me helemáál niet toeristisch, ahum...
Heb nog wat rondgekuierd, foto's gemaakt en ondervonden dat Nederlands niet de voertaal is in onze hoofdstad. Ook dat het hier wel elke dag waarschijnlijk vergelijkbaar is met een Belgendag in Hulst, en dan was het nog maar donderdag. Het werd tijd terug te gaan, na zéér kort overleg besloten we, nu we er toch zijn, de avond wat langer in Amsterdam door te brengen. Waarschijnlijk zouden we daar ook wel ergens een restaurant vinden.
Na wat doelloos rondzwerven door de stad, nog even de World Press Photo tentoonstelling bezocht dat daar in één of ander duivenkot werd gehouden. Beetje tegenvallend, natuurlijk zijn de originele afdrukken daar niet te zien, maar die posterachtige beelden kwamen me wat goedkoop over.
Daarna iets te bunkeren gezocht, kwamen we uit bij een Pizzeria. We werden aangesproken met zoiets als; 'Koedievning, doe joe wanna iet somfing'. Of we iets wilden eten! Ik keek zo eens richting uitgang en kon toch, weliswaar in spiegelschrift, ontwaren dat er iets op de ruiten stond in de trend van een Italiaans restaurant waarbij bij het betreden van het etablissement kon worden aangenomen dat je daar niet op de aangewezen plaats bent om de olie van je auto te laten verversen! Dus ja, zei ik in het Nederlands met ongetwijfeld een Zeeuwse tongval, ik vond dat een goed idee iets te eten. 'Ooch, U spreekt Nederlands', sprak het kind. De laatste keer dat ik mij zelf hoorde wel! Of we alvast iets wilden drinken. Natuurlijk. De bestelling werd gedaan, werd geserveerd, in het Engels! Nouja, ze zijn hier niets anders gewend waarschijnlijk. De rest van de avond zijn we als Engelstaligen behandeld, duidelijk Nederlands terug antwoordende.
Een leuke dag gehad, zo eens tussendoor Amsterdam, of een andere wereldstad, aandoen is wel aangenaam. En ik heb mijn foto's....
Van die leuke smalle steegjes

Op elke hoek straatanimatie

De stad van Sodom en Gomorrah, of toch...

Typische Amsterdamse souveniers (denk ik)

Amsterdam, het gevaar ligt overal op de loer!

Bruggen, grachten en fietsen, onmiskenbaar Amsterdam

Je geraakt helemaal in de sfeer van de oude stad

Bekend om zijn markante voorgevels, en dus niet alleen in de rosse buurt..

Met bijpassend balkon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten