woensdag 25 december 2013

Kerstloop ?

Geen verrassing, de Stekense kerstloop zal geen koude editie kennen dit jaar. Al enkele weken met de temperatuur op te hoge waarden word geen garantie voor een witte kerst. Niet dat ik daar weemoedig van word, voor mij hoeft die witte bagger niet. Vooralsnog stond de kerstloop in mijn schema en zal ik present zijn voor de 12km in 3 rondjes rond de kerstmarkt op het kerkplein. Die kerstmarkt heb ik alleen van op afstand gezien, weet niet wat er in de aanbieding was. Het weer zat redelijk mee, met af en toe een regenbui die van korte duur waren. De loopafstanden van 3, 6 en 12km werden ieder afzonderlijk gestart. Een wijs besluit met totaal 630 deelnemers! Met de 12km als laatste groep die van start mocht begon het rond 16u de duister al goed in te vallen. Het zou niet waar mogen zijn, maar omstreeks dát tijdstip sloot de lucht zich steeds verder af nadat er op de rest van de middag nog vriendelijke opklaringen met een zondoorbraak plaats vonden. Het begon te regenen, nog vóór de start. Nou, het is de gehele wedstrijd niet droog meer geweest, treffen deden we het niet. Toch bleef er gelukkig nog heel wat publiek standvastig supporteren, dat maakt veel goed.
Die start ging natuurlijk veel te snel voor me om de eersten te kunnen volgen. Van Olivier van Hoey was dat te verwachten, wist al op voorhand dat ik die plaats mocht verschuiven in mijn nadeel. Maar ook dorpsgenoot Ruben Martens ging als een gek tekeer en was de enige die brutaal met van Hoey meeging. Sander Verminck was ook onnavolgbaar voor mij, jongens wat liepen die gasten onwijs hard! Ik veronderstelde dat de tijd het wel zal leren en dat dát onbezonnen gedrag afgestraft zou worden. Ik vond mezelf sterk genoeg lopen, meer zat er niet in en moest lijdzaam toezien dat de afstand tussen mij en het groepje moet Sander verder uit liep. Ook Christophe de Ketelaere kwam me nog voorbij en ik had enige strijd te leveren met jongens die me achterna kwamen. Ik bemerkte al vlug dat de tegenwind mijn grootste vriend was. Met de wind in de rug kon ik net niet volgen, wat ik weer goed maakte als de wind vol in het gezicht blies. En wat een ellende, zo'n bril met dit weer. Geen donder te zien, alleen druppels water op de glazen. Tel daarbij het steeds donkerder worden en het aanslaan van damp bij het meewind lopen. Ook nog eens die niet altijd even mooi geplaveide straatjes rond de kerk en alles werd een slag pittiger. Had ik wel nog even zicht op een positieverbetering in de tweede ronde, de Ketelaere had het idee de kerstmarkt op te lopen om... inkopen te doen? Snel besefte hij de fout, nam hetzelfde pad terug en liep nog net voor me de juiste richting uit, kon er achteraf toen ik hem tegenkwam in de sporthal zelf om lachen.
Afijn, vond mezelf wel lekker gaan. De lopers waar ik rond liep hadden me toch moeten laten gaan en de laatste ronde kon ik gebruiken om een aanval te doen om me van plaats 8 naar plaats 6 proberen te verbeteren. Omdat ik wel heel vlot naderde leek me dat geen probleem dat werkelijk waar te maken, deed er nog een schepje bovenop om naar de zevende plaats te lopen. Nu was ook Ruben Martens, die blijkbaar toch te hard van stapel liep in het begin, aan de beurt een plaats toe te geven. Niet te ver meer voor een top 5, maar daarvoor was de afstand niet groot genoeg meer voor. Ik voelde voor nog wel een rondje, en dat had me goed uitgekomen. Want hoewel Sander enorm sterk liep, het verschil tussen hem en mij was aanzienlijk geslonken. Omdat je elkaar regelmatig tegenkomt op dit heen en weer parcours heb je de mogelijkheid goed in de schatten hoe de kaarten liggen. Tevreden met het resultaat, 12.3km in deze omstandigheden op deze ronde met een gemiddelde van 17.3km/u, ik zou voor minder...

6km bij de start

sfeer en goed weer (frisse wind)

Carla door de bocht

heen en weer

te vroeg vertrokken?

heb je een mooi vuurwerk gemist


de afsluiting  van een leuke kerstloop

Geen opmerkingen:

Een reactie posten