zondag 31 januari 2010

One Step Beyond

Madness

Zaterdagochtend, op weg naar de Academie in St. Niklaas. Veel sneeuwval onderweg en ik hoop dat deze rommel weer net zo snel zal verdwijnen. Vanmiddag wil ik immers de Berlaerloop doen, en ik ben geen liefhebber van glijpartijen in de sneeuw. Naarmate de dag vordert, krijgt het weerbeeld een meer vriendelijk karakter, zelfs de zon breekt uitbundig door. Nagenoeg het gehele parcours is 's middags sneeuwvrij, op een paar honderd meter na die wel heel verraderlijk zijn. Het beloofde al een snelle rit te worden, tal van veel te snelle lopers waren afgezakt om de buit binnen te halen. Mooi dat ook een aantal lopers die zich regelmatig laten zien in onze regionale wedstrijdjes zich binnen de top 10 konden klasseren. Ik hoorde daar met mijn vijftiende plaats zeker niet bij, verre van zelfs. Vele van deze snelle lopers waren op uitnodiging, en als je zwaait met Euro's zijn deze lopers wel te paaien. Eerlijk is eerlijk, hoe zou je zelf zijn om op zo'n gemakkelijke manier een paar 100 euro op te strijken als je weet dat je daar kans op maakt. De winnaar, Stefan van den Broeck (sympathieke kerel, heb nog even bij hem gestaan) ging dan ook met het parcoursrecord lopen. Dus daar zat ook een bonus aan vast. Deze bonus werd waarschijnlijk bekostigd door de premie uit te sparen die traditioneel de eerste Nederlander die over de streep komt bij de langste afstand krijgt uitgekeerd. Ik was de eerste Nederlander en greep dus naast het prijzengeld. Enigzins beduusd en teleurgesteld, want het is en blijft leuk om 'iets' te krijgen moest ik na de prijsuitreiking concluderen dat er voor mij niks te halen was. Stilzwijgend aanvaarde ik dan maar deze debacle, was het niet dat het heel wat meer mensen was opgevallen dat de snelste Nederlander voor het gemak werd overgeslagen. Er ontstond zelfs wat verontwaardiging, er werd verhaal gehaald (niet zo direct door mijzelf) bij de organisatie, maar een duidelijke reden bleef achterwege. Nou zit ik niet te wachten op een paar grijpstuivers, maar principieel vond ik toch dat hier geen donder van klopte. En principe kwesties neem ik hoog op, dat ging mij een stap te ver. Er werd wel de belofte gedaan volgend jaar deze clausule weer toe te voegen, maar daar kan de schouw nú niet van roken. Oftewel een fles teakolie voor mijn droge keel, mooi Zuiddorps gezegde voor achter het net te vissen.
Och, ik heb gelopen, overwegend solo, ondanks lopers van alle categorieën, in een dan redelijke tijd, gezien de omstandigheden (koud, glad), weinige trainingskilometers. Ik weet dat ik sneller kan, maar niet op deze ronde. En op deze ronde zal ik ook mijn tijd niet meer proberen te verbeteren...


8 opmerkingen:

  1. Edwin, je bent eerlijk en dat siert je, mensen komen met hun talenten, kunnen wekelijks enkele euro's meepakken, wie gooit de eerste steen, dit verhaal is alom gekend, neemt de voetbal, daar spelen mensen zelfs in lagere regionen voor 200 euro bij een gespeelde wedstrijd, als je een semi topper bent loopt dat vrij aardig op, ik ken het loopwereldje redelijk goed, ieder kent zijn plaats en iedereen gaat graag met een tombola prijsje naar huis ook al kan je er geen donder mee aanvangen. de organisators van de Berlareloop hebben mijn inziens niets verkeerd gedaan integendeel!!! iemand die graag loopt ziet daar geen graten in, wie altijd op het podium wil staan, vindt dat maar niets dat dit georganiseerd wordt. dit noem ik echt zielig, zelfs bekrompen van geest, blijven zij of hij weg van wedstrijden waar eveneens zoet geld te verdienen is!! geven zij of hij hun prijzenpot weg, neen dus!!
    Edwin ik vind het knap van je dat je beseft dat de vijftiende plaats een leuke plaats is, in zulke wedstrijden is het leuk meegenomen dat je eervol hebt gestreden wat je waard bent, nu ergens kan begrijpen hoe leuk het is om mee te doen en te eindigen als laatste, geloof me of niet zij zijn de mensen waardoor er nog wedstrijden georganiseerd worden. Remi Magnus zou zeggen "gaat er meer aan staat" meer heb ik er niets aan toe te voegen!! dat is het onderdeel van het dagelijks leven!

    Groetjes
    William.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed lullig Edwin dat ze je niet geven waar je recht op hebt. Wij weten wel beter en voor ons heb je die prijs gewoon verdiend. Respect dat je 1e Nederlander bent, het veld was enorm sterk. Op naar Cadzand en hopelijk kunnen we ook nog eens tegen elkaar lopen op een kortere afstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Edwin, besef je wel tegen welke kleppers je hebt gelopen? Dat waren geen kleine jongens, maar gasten die vaak een deeltijdbaan hebben. Hoe zouden ze het anders voor elkaar krijgen? Zulke mannen moet je een worst voor houden, want anders krijg je ze als organisatie niet aan de startstreep. Petje af voor de organisatie. Dat jij dan als eerste Nederlander aan de finish verschijnt is niemand ontgaan. "Onze jongste telg", doet dat toch maar weer even. "Onze oudste" (vroeger, leeuw van Vlaanderen op kasseiën) is maar wat trots op je. Net als wij en iemand, die misschien wel meekijkt.
    Wees trots op jezelf en ga door!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, het is een verhaal dat ik vandaag ook nog enkele keren te horen kreeg tijdens onze duurloop, dus het is wel bijna iedereen opgevallen. Ook de masters werden volgens mij 'overgeslagen' ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Edwin,Zelfs reisgeld hebben ze niet aangeboden begrijp ik??Wat betreft de masters moesten ze eigenlijk ook een klassement opmaken.Het deelnemersveld bestaat voor 2/3 uit masters in de meeste gevallen.
    En nu op naar de halve van Cadzand!!
    Een prachtige wedstrijd,wind,regen of sneeuw en zand.Heb er altijd goede resultaten geboekt met de Zeeuwse titel als beloning. Succes voor zondag toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Da's balen zeg. Is er afgelopen weekend een wedstrijd geweest in Koewacht? Tot zondag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Natuurlijk was ik onder de indruk van zulks geweld, eigenlijk had ik net zo lief toeschouwer dan loper geweest. Om deze lopers over mijn eigen trainingsrondje te zien gaan was indrukwekkend. Dat ik vooraan niet mee zou kunnen wist ik natuurlijk wel. daar ging het mij niet om. Dat ik verbolgen was dat de eerste Nederlander niet meer meetelde is achteraf gezien teveel aan. Ooit was er zelfs een prijs voor de eerste van Koewacht, ook afgeschaft. Deze prijzen zijn ook wel een beetje vreemd, ik kan me niet voorstellen dat er in Belgie een prijs gegeven word voor de eerste Belg bij een wedstrijd. Dat de prijs voor de eerste Nederlander er was, zegt iets over de overgrote deelname van Belgische lopers. Niet vreemd, natuurlijk, zo vlak op de grens. Toch zou de prijzenpot misschien wel beter verdeeld kunnen worden, de eerste drie overall, en dan de rest in de verschillende categorieen verdelen. Dat zou wel betekenen, dat de overall eerste prijzen moeten inkrimpen. Anders word het wel een hele dure onderneming voor de organisatie. En dat betekent dan weer, geen enorme kanonnen meer aan de start. En dat is dan weer jammer, want ik denk dat zo'n vdBroeck niet voor een flutbedrag komt lopen. Enfin, je kunt nooit iedereen tevreden houden, maar ik ben er al lang overheen. Het weer word wat beter, ga wat meer trainen, krijg er zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En oja Fons... geen reisgeld voor mij. Nog een geluk dat ik lopend naar de wedstrijd ben gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen