dinsdag 2 maart 2010

The Tourist



Radiohead

Het bijhouden van mijn weblog, ik merk zelf dat ik er niet veel meer aan doe. De reden heet Photoshop, een verslavend spel. Twee uur friemelen, knutselen en kneden aan één foto is geen uitzondering! De resultaten zijn er naar. Hoe een gelukte foto nog gelukter kan gemaakt worden met dit uitgebreide programma is telkens weer zo'n verrassing, hoewel er ook veel foto's direct naar de prullenbak kunnen. Maar Photoshop pro is een zo'n enorm programma dat het wel jaren zal duren voordat ik dit helemaal doorgrond heb. Dus steek ik veel tijd in de fotografie, want de foto's moeten wel eerst gemaakt worden.
De nieuwe opdracht luid 'mens en omgeving'. Mensen in hun eigen omgeving fotograferen, duidelijk genoeg. Ik ben gestart met deze opdracht in Brussel, de Marollen. Vanaf daar richting Grote markt gelopen om zo wat te fotograferen onderweg. Dankzij de kou op deze dag heb ik helaas niet veel kunnen doen. Ik leer dan wel om gewoon brutaal te zijn bij het maken van foto's, want een onbekende die een foto van je maakt is toch enigzins vreemd. Op de Grote markt, vol met toeristen natuurlijk, zoals ik mezelf ook wel wat voelde met die camera in mijn poten. Maar in tegenstelling, maakte ik geen foto's van die ouwe troep die daar gebouwd staat te zijn, ik fotografeerde liever de mensheid die daar vertoefde. Maar ja, de mooiste plaatjes zie je pas als je in een restaurant zit met uitzicht op de Grand Place. Kan moeilijk naar buiten rennen onder het eten om een fotoshot te gaan maken...alhoewel...volgende keer misschien...

Ik heb nog wel getraind, niet veel, maar toch...
Op het moment is mijn schema een beetje mak, hoewel er ook wel aardige dingetjes bij staan. Maandag een vreemde duurloop gedaan, 10 minuten met 13 per uur, hierna 10 minuten met 15 per uur, dan een halfuur met 14 per uur, terug naar 15 per uur voor 10 minuten en dan 10 minuten afbouwen met 13 per uur. Gekke training, wel 16km afgelegd. Deze week staat er verder niet veel op, ik loop namelijk zondag in Cadzand.

Ik ben eens te raad gegaan wat voor type loper ik zelf ben, als je daar al een etiket op kunt plakken. Hoe kom ik hierbij? Omdat ik zo eens op een weblog van bepaalde PZC- schrijvers/lopers heb rond geneusd. En daar stond een oproep voor de Zeeuwse toppers om hun verhaal eens te doen, betreffende wat de verwachtingen zijn, de beweegredenen om hard te trainen en wat nog allemaal. Niet dat ik me een Zeeuwse topper wil noemen, voor alle duidelijkheid!! Daarvoor ben ik te nuchter, ik wil mijn prestaties bestempelen als 'leuk'. Maar misschien is het iets om over na te denken, waarom train ik, waarom doe ik hardlopen?
#Niet om af te vallen, voordat ik begon met hardlopen woog ik 67kg, nu rond de 65. Voor die twee kilo ga ik niet als een idioot langs 'Here wegen rennen.
# Niet omdat ik met plezier mijn trainingen onderga, integendeel, regelmatig kost het me moeite om zin te maken.
# Niet om de euforie mee te maken na een geslaagde intervalsessie, of in een flow(?) te geraken bij een duurloop. Want wat is die flow eigenlijk? Ik voel wel eens iets tijdens een lange duurloop, maar dit blijkt dan verveling te zijn.
# Niet omdat ik het hardlopen (training) als zo'n sociale bezigheid ervaar, ik loop en train het liefst alleen. Geen gezever aan mijn kop. Trouwens, ik loop gemiddeld boven de 14 per uur bij een duurloop, wie gaat er mee? (sorry voor het gestoef, ik ben nou eenmaal asociaal).
# Niet omdat ik tijd te over heb. (Photoshop, weet je nog?)

Maar wel omdat ik wedstrijden wil lopen, en die goed wil lopen, hard wil lopen, dan de grenzen zien te bereiken, nieuwe tijden lopen, ondanks mijn leeftijd (42 en een half). Ik ben een streber, en dan ook bij mijn trainingen. Ik krijg richttijden op bij de duurlopen, bij de intervals, bij alles. En ongeacht de omstandigheden (storm, regen sneeuw, 35 graden) wil ik, moet ik, zal ik me houden aan deze richttijden. Omdat ik deze Antwerp 10 miles, deze 20 van Brussel, deze halve van Roosendaal en alle andere loopjes sneller wil afleggen dan de vorige keer.
Als ik misschien gerekend word tot de Zeeuwse toppers, dan staat hier mijn antwoord. Zeer waarschijnlijk hoor ik niet bij de top, want zoals ik het kan begrijpen hoor je alleen bij de top als je goed hebt gepresteerd op de marathon. En die marathonprestatie van mij heb ik zelf al uit het rijtje met PR's geknikkerd. Omdat ik de Kustmarathon niet als een volwaardige marathon bestempel, telt mijn gelopen tijd niet mee. Geldt trouwens ook voor de halve marathon van Cadzand, maar een halve marathon zie ik nog wel te doen. En ik hoop dan mijn tijd te verbeteren. Maar mijn antwoord via mijn blog zal aan de overkant nauwelijks gelezen worden Want eerlijk gezegd, ga ik zelf ook veel vaker langs bij de Kenianen, bij Roadrat, Casa Cujo, vd Abeele en de Jaegertjes dan dat ik de site bezoek van de twee PZC Pipo's.

6 opmerkingen:

  1. Ik kan me volledig vinden in jouw "beweegredenen" om te lopen. Same here. Topper of niet... Je loopt een pak sneller dan ik, dus voor mij ben je alleszins een topper! Ik blijf streven naar verbetering van mijn eigen prestaties, maar vrees er een beetje voor dat ik je niet zal evenaren. Blijven gaan... voor jezelf... niet voor wie-dan-ook-anders... Tot binnenkort aan de start van één of andere wedstrijd in de buurt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Edwin, dat zijn werkelijk prachtige foto's! De details, de vele soorten tinten grijs-zwart-wit, het perspectief etc. Zo te zien ben je er heel serieus mee bezig.

    Succes zondag met die andere hobby van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. LOL@Edwin

    Wat weet je het weer mooi te brengen...

    Prachtige foto's trouwens

    BeantwoordenVerwijderen
  4. *Hallo Wim, en ik heb er weer een weblog adres bij om te bezoeken.
    *Dank je Marcel, ik doe mijn best.
    *Tijdens de duurlopen heb ik tijd om te bedenken wat te schrijven, verdrijft de verveling, Tom.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. PZC-pipo's,

    Is dat een scheldwoord of een compliment? Komt op mij niet erg vriendelijk over...
    Je ziet, jouw blogs worden aan de overkant wel degelijk gelezen.

    Groet van Koen de Vries

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Neem alles met een flinke korrel zout, Koen. Ik neem mezelf geeneensnie serieus. Komt bij dat ik een vaste klant ben van jullie site, dus waarom zou ik jullie beledigen?

    BeantwoordenVerwijderen