maandag 21 juni 2010

Mijn eerste stapjes

Op goede raad van een sportarts die ik vandaag heb bezocht, kan ik beter proberen de zéér lichte vorm van hielspoor door middel van voorzichtig hardlopen op te lossen. Dus...direct toen ik thuis kwam...hardloopschoenen ondergebonden...een route met zachte ondergrond opgezocht...en een halfuurtje gesjokt. Zo voelde het wel aan, met mijn hartslagmeter aangebonden, wat ook alweer jaren geleden was dat ik hier mee liep, want deze wou ik wel in de gaten houden. Nou...6000 meter in een half uur, met een gemiddelde hartslag van 149! Ik heb zo'n vermoeden dat ik in die 6 weken rust het één en ander kwijt ben geraakt. Wat bewaard gebleven is, is mijn gewicht. Ik hoef dus niet te sporten om op hetzelfde gewicht te blijven, ondanks de Bourgondische uitspattingen van de laatste weken, goed nieuws! Zelfs mijn rusthartslag is hetzelfde gebleven, deze ligt nog altijd rond de 35 slagen per minuut.
Het lopen zelf valt dus tegen, maar ik zie er wel naar uit om mezelf terug op mijn oude niveau te brengen. Alhoewel dit ook zéér behoedzaam zal moeten gebeuren...

4 opmerkingen:

  1. goed bezig Edwin,
    rustig aan(nog wel) dan komt 't allemaal goed...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk eens aan, dat is goed nieuws! Voelt inderdaad aan alsof je weer je eerste stapjes zet. Nu rustig opbouwen komende weken. Je basis is in ieder geval goed, met zo'n lage rusthartslag.

    Die van mij ligt toch een stuk hoger. Zou een lage rusthartslag een typisch kenmerk zijn voor een lange-afstandsatleet of zegt dat niets over de aanleg van een atleet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. HO, misschien kunnen we samen terug opbbouwen ? ;-) Maar waarschijnlijk zul je wel heel snel weer op niveau zitten. En waar blijven de volgende fotootjes met die nieuwe lens ???

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'k Zou niet weten of het iets met elkaar te maken heeft, Marcel. Wel had ik ten tijde van mijn marathon trainingen een nog lagere rustpols, die kon soms 32 zijn. Nog een vreemd resultaat van een onderzoek: als je je hand vlak op tafel legt, handpalm onder, en je ringvinger is langer dan je wijsvinger, dan zou je een goede hardloper (moeten)kunnen zijn. Nou vraag ik me af, hoe komen ze op het idee dit te onderzoeken??

    Foto's komen nog wel, Gunther. Ik heb nog niet veel materiaal wat de moeite is.

    BeantwoordenVerwijderen