zondag 13 maart 2011

High Dynamic Range

...oftewel, een reeks foto's maken onder verschillende belichtingen, die op mekaar leggen en voila, een foto die in de buurt komt van wat we met onze eigen ogen kunnen waarnemen. Omdat zelfs de duurste camera's niet kunnen vastleggen wat we zelf tot in detail kunnen zien. Probeer maar eens een foto te maken waar alle details van in de schaduw tot in de hooglichten te zien zijn. Onmogelijk. Al vanaf het begin van de fotografie onderkende men dit probleem. Dus de enige oplossing is verschillende foto's maken die elkaar overlappen in lichtsterkte. En dat is waar ik nu in het experimenteren ben. Het blijft behelpen, Photoshop is nu niet het sterkste programma voor dergelijke HDR toepassingen. En dan nog, zelfs met het beste programma is het onmogelijk het menselijk oog (120 megapixel!!) nog maar te benaderen. De duurste camera's, en dan heb ik het over een Phase One (€27.000) of een Hasselblad (€32.000) schieten met hun 60 megapixels dus duidelijk tekort...dus besef dat je ogen behoorlijk kostbare zintuigen zijn!







Je ziet, het eindresultaat is nog verre van perfect.

....en dan nog even over het lopen, nu ik toch bezig ben. Als de wedstrijden nu eens net zo gingen als mijn trainingen, dan zou er geen vuiltje aan de lucht zijn. Maandag kon (mocht) ik helaas niet erin vliegen vanwege die wedstrijd de dag d'r voor, dus dan is het alleen maar wat rustig uitlopen. Dinsdag als vanoudsher, rustdag. Woensdag natuurlijk gehobbel op een wel heel stille atletiekbaan vanwege de vakantie. Geen trainer te bekennen, dus zelf maar verzonnen om dan 20x 200tjes uit te voeren. Altijd nog jammer dat de temperaturen te laag zijn om fatsoenlijk versnellingen uit te voeren. Maar toch, na tot 15 stuks in ongeveer een secondje of 36/37 te hebben gelopen, kon ik de laatste 5 onder de 35 seconden uitvoeren. Met af en toe een Roadrat in mijn slipstream kon ik mij ertoe bewegen wat extra vaart te geven. Met twee zou toch veel beter trainen zijn dan alles alleen te moeten lopen.

De volgende dag, niet bedoeld, maar wel gedaan. Duurloop 15km. Omdat de start zo goed ging, besloot ik vlug deze woensdagavondopdebaanuitlooptraining te bombarderen tot een echte training. En met een gemiddelde van 14,2 per uur had ik de 15km in 1h3'30'' rond, ondanks de stevige wind die er deze avond stond. Ik had wel mijn ronde goed uitgezocht, kon veel in de luwte lopen in plaats van een open polder. Vrijdag en zaterdag vielen even stil, hoewel ik voor zaterdag nog een rustig loopje had willen doen. Zondagochtend richting Clingse bossen om daar wat lange intervallen te maken. Na een lange inloop van 7km begonnen aan de eerste 2000meter in 7'03'', 1500 in 5'17'', 1000m in 3'39'' en twee maal 500 in 1'48''. Vrij relaxed kunnen lopen, en dat mag op een zondagochtend met schitterend weer. Een mooie week, eindelijk weer eens boven de 60km aan loopgedoe, en dat doet goed.

1 opmerking:

  1. Mooie training in de clingse bossen! Wat afgelopen woensdag betreft: graag gedaan...had er zelf ook wel lol in.

    BeantwoordenVerwijderen