zondag 10 april 2011

Westdorpe, mooi weer, een leuke route, zal ook wel betwist worden, (de weg langs het kanaal!), en dus niet van plan voor de winst te gaan stond ik aan de start om 14,5km te lopen. Als ik niet al te hard mijn best moest doen om alsnog te kunnen winnen zal ik het niet laten, maar was niet van plan tot het uiterste te gaan. Eigenlijk stond er dan ook een duurloop van 18km in een tempo van 15 per uur op het programma, maar och, deze wedstrijd niet te hard lopen en een er een paar km bijlappen dan kom ik al een eind. Een relatief rustige start van mezelf, en op het eerste rechte stuk in de polder toch even polsen bij de lopers die vóór me liepen voor welke afstand ze gingen. Een tussensprint dus om gelijk wakker geschud te worden, wel fijn eigenlijk. Niemand die net zo ver liep, dus ik liet me terug afzakken. Bij een splitsing, de korte afstand ging links, richting Sas van Gent-brug, midden en lang rechtsaf, richting Axelse vlakte. Rechtdoor, niet aan de raden, het 12 meter diepe Gent- Terneuzen kanaal. Het was nu tegenwind lopen, en we waren met drie. Ik liep lekker, ontspannen en had niet het idee voluit te moeten gaan. Bij de splitsing voor de midden en lange afstand zouden we met twee overblijven, en dan maar eens kijken hoe en wat er zou gebeuren. Ik had tenslotte nog wat over, dus er zouden geen problemen mogen zijn voor mij. Na zo'n 6km te hebben gelopen kwam er een lichte helling om de langste dijk van Zeeuws-Vlaanderen op te lopen, de Graafjansdijk. En aha...daar bespeurde ik de eerste haarscheurtjes in het fysieke vermogen van mijn medevluchter, liet een klein gat vallen, tesamen met enig verbaal gekreun en gesteun. Eventjes minder, ik had geen behoefte om nu al alleen te lopen. Het parcours werd nu ook wat lastiger, en het zou me lichtelijk verbazen als Alexander (Vanbekbergen, geboren 1966!) nog gemakkelijk zou volgen. Nou, dat was wel het geval, ook toen we weer richting kanaal liepen liet ik Alexander zowat het tempo bepalen en ik voelde me daar wel goed bij. Langs het kanaal, door vele lopers de meest verfoeide route uit deze loop. Ik loop daar wel lekker, zo een paar kilometer gewoon op automatische piloot, de wind in de rug, de fel brandende zon op het zwarte asfalt, de afleiding van enorme zeeschepen die hier passeren (nu natuurlijk niet, die komen alleen maar als je haast hebt en dan een half uur voor die kl...brug kan staan wachten, grrr..). Tempo ging hier omhoog, en nog altijd zij aan zij richting de finish. We draaiden de Graafjansdijk weer op, alwaar de geplaveide infrastructuur in abominabele staat verkeerd. Eén keer niet goed opletten, en je ligt op je snuffert! Nog geen verval van Alexander, dus ik laat dit op een sprint aankomen. Die kwam er ook, en omdat ik het parcours ken, kon ik die aanzetten op het moment dat de finish nog net niet te zien is, maar na deze laatste bocht op slechts een goeie 150 meter te bereiken is. Niet gedaan, ik heb gewacht totdat ook Alexander er zich van bewust was dat er dán gesprint moest worden, goed van mij, hé. Ik zal d'r wel niet van in d'n hemel komen, maar alez... Sprint, ik had 'm ingezet, kijk even achter me, Alexander gaat ook. Oké dan, tandje erbij....jaja, de ruimte word aanzienlijk en ik ga door...20meter...30meter...een klassieke grap van speaker Fred Rabout enige meters vóór de streep waar ik weer intrap en waarbij ik verschrikt achterom kijk...onnodig, de winst is aanzienlijk...en ik win in 51'26'' over de werkelijke 14'5km. Geen supertijd voor de kilometers die gelopen zijn, maar dat was dan ook niet de bedoeling....


Alhoewel, heb ik wel zo gemakkelijk gelopen, zelf kon ik eigenlijk niet geloven dat de afstand ook werkelijk deze afstand was, want voor mijn gevoel heb ik het niet cadeau gekregen. Sterker nog, bovenstaande verhaal doet vermoeden dat ik de loop met beide handen in mijn zakken heb gelopen, maar niks is minder waar (op de eerste kilometers na). Ik was al geeneens meer zo zeker van de overwinning. daarom hoopte ik ook dat het meer naar de 15km zou zijn, maar nee dus. Mijn tempo was 16,9 per uur, en niet sneller. Een tegenvaller, ook omdat ik enige weken geleden Alexander op 1'40 heb gelopen in Terneuzen op de Dowloop. Ik ga het vanaf nu tot aan de Antwerpse 10 mijl rust houden, al wat ik nu nog doe gaat alleen maar verkeerd uitpakken, ben'k bang. Ik zal nog wat lopen, geen intervallen meer, gewoon wat in beweging blijven en zorgen dat ik superfit volgende week aan de start sta. Dat ben en voel ik me verplicht aan de organisatie van deze megaloop, ik heb tenslotte wel startnummer 29 toegewezen gekregen.

2 opmerkingen:

  1. amai...dat wordt nog lastig in antwerpen...daar moet je ineens mijlen gaan lopen ipv km's... sterkte !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goed gelopen daar in Westdorpe,nu op naar Antwerpen.
    Ik heb bewust niet meegelopen daar in Westdorpe om me rustig te houden voor de ZV estafette marathon,jammer bleek achteraf,want een podiumplaats zit er nu niet meer in nadat ik vernam dat Peter met een blessure moet rusten,en ik noodgedwongen met een andere loper(loopster)deelneem.
    Edwin,succes!!
    groeten Jan

    BeantwoordenVerwijderen