woensdag 31 augustus 2011

Kreekloop Terneuzen

Een solo van 10km (nagemeten) in 34'43'', en de eerste plaats. Op een niet al te mooi geplaveid parcours, er zijn slechtere manieren om een woensdag-avond door te brengen. Dus dat wil zoveel zeggen, dat ik zeer tevreden ben met het resultaat. Het is wel verfrissend nieuw, dit bericht, na al het gezeik van mij de laatste tijd. Laten we zó de gekozen weg vervolgen, in de hoop op nog mooiere resultaten.
Ik hoop dat die resultaten volgende maand zich waarmaken. Zondag 2 oktober wil ik mijn best doen in de Singelloop. Noem het maar een kleine test hoe ik ervoor sta, zo stond ik aan de start van de Kreekloop. Behoorlijk druk voor een doordeweekse avond, had ook wel iets met het weer te maken vermoed ik. Perfect hardloopweer. Een aangepast parcours. Ik had al eens opgezocht wat ik daar de laatste keer had gelopen, maar dan moet ik verder terug gaan. De laatste keer heb ik immers Sandra de Block gehaast in de hoop op een mooie tijd. Daar is eigenlijk het parcours niet zo geschikt voor. Er liggen heel veel bochten op smalle paden die niet allemaal even egaal zijn. Veel doorgroeiende boomwortels, het pad gaat nogal eens op en af. Kortom, er zijn wel betere paden te verzinnen. Ook klopte toendertijd de afstand niet helemaal en werd er een stuk korter gelopen dan de beloofde 10km. Maar deze avond, door middel van wat extra rondjes op de atletiekbaan waar de start en de finish waren, kwamen we precies uit op 10km. Daarom heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Maar zoals voor mij de wedstrijd verliep, kan het zijn dat behaalde resultaten uit het verleden geen garanties zijn voor de toekomst (geld dus niet alleen voor aandelen).
De koers, ik dacht veel te snel gestart te zijn, niemand ging namelijk met me mee. Dan moet ik ook door blijven gaan, als ik zo verwaand ben dat ik denk de hele meute vanaf het begin eruit te kunnen lopen. Twee en een halve ronde op de baan, voor het verlaten van de baan had ik al wat achterblijvers achterhaald. Dan de weg op, ik ken de route als geen ander en daar doe ik mijn voordeel mee. Waar ik een metertje kan afsnijden zal ik het niet laten. Omdat er overwegend op een smal fietspad met bebossing word gelopen zijn er niet veel kansen de bochten korter te nemen, eigenlijk is dat dan wel weer zo eerlijk voor iedereen. Allemaal evenveel meters. Ik ken het parcours, maar niet de afstand die gelopen is. De voorrijdende fietser gaf me uitsluitsel, ik bleek de eerste 3km rond de 10 minuten te hebben afgelegd. Dat dát een beetje te rap gaat, begrijp ik zelf nog wel. Tijd om wat verstand te gaan gebruiken. Het moment om eens te polsen hoe groot mijn voorsprong is, was bij een haventje langs de Otheense kreek waar omheen moest gelopen worden. Eigenlijk vanzelfsprekend, dwars door de haven is geen optie. Die voorsprong was geruststellend, maar had toch de drang deze winst te verruimen. Het keerpunt om dezelfde weg terug te keren, ongeveer 5km dus. Stom genoeg er niet op gelet wat mijn tussentijd was. Wel werd mij de tijd vermeld ná 7km lopen, 24 minuten. Na die eerste drie kilometer liep ik nu dus 3'30 per kilometer, had ik snel berekend. Dat ging me weer iets te langzaam, evenwel had ik nu ook te maken met wat tegenwind. Ik probeerde wat te versnellen, na elke bocht even stevig aanzetten doet toch goed. Mijn positie kwam niet meer in gevaar en kon solo de baan betreden. Hier nog twee rondjes te lopen alvorens te finishen. Na het eerste rondje kwam 50 meter voor mij Erik Goossen de baan op. Wat zal ik doen? Proberen Erik nog even te passeren? Moet te doen zijn, ik loop toch al de laatste 400 meter. Maar Erik liep wel behoorlijk door, had waarschijnlijk geen zin door mij nog eens gepasseerd te worden. Ik heb maar mijn verstand gebruikt, tenslotte liep ik op splinternieuwe wedstrijdschoenen die ik eigenlijk niet had ingelopen (doe ik trouwens nooit). Met wel een snelle laatste 400 meter kon ik de wedstrijd op mijn naam schrijven in eerder genoemde tijd. Toch ook niet helemaal voldaan, ik voelde mij iets te fit vlak na deze loop. Hoe krijg ik het nu eens voor elkaar om kotsmisselijk over de streep te vallen, natuurlijk wel na het behalen van een snellere tijd. Ik blijk (durf) niet al te diep te gaan bij een wedstrijd, iets wat ik soms wel kan verkrijgen bij een intensieve intervaltraining. Misschien iets om aan te werken, maar hoe?

2 opmerkingen:

  1. Super gelopen!
    Stuur me nog eens een mailtje (naar: abeele@gmail.com). Ik ben je mailadres kwijt en ik wil je graag een foto toesturen van je eindsprint tijdens de Kreekloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer geen gezeik deze keer...wel hard gelopen trouwens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen