zondag 9 oktober 2011

Uiteindelijk...najaar.

We zijn lang verwend geweest. Nouja, de zomer stelde dan niet veel voor dit jaar, maar hebben toch nog iets van een nazomer gekregen. Maar nu, met de drastisch gedaalde temperatuur, de verwarming schiet weer aan, regen komt met bakken uit de hemel, veel wind...en de zin om trainingen uit te voeren slinkt bij mij met de dag. Afgelopen zaterdag, in de ochtend op de kunstacademie in St. Niklaas foto's bewerken, ouwehoeren over fotografie en over vanalles en nog. Tja, ook voor de gezelligheid kom ik daar graag. En ondertussen er tegen aan hikken dat ik deze middag nog 18km in hondenweer heb te lopen. Carla zou een toer met de fiets maken, zag daar vanaf en besloot in Axel te lopen. Moest er even over denken wat ik zou doen, met een blik door het raam ondernam mij direct de lust dáár om drie uur acte de presence te geven. Buienradar, hét gereedschap dezer dagen om een toekomstbeeld te schetsen betreffend droog of nat lopen. Há, uitgerekend bij het startschot zullen de buien voorbijgetrokken zijn en zou het minstens een uur droog blijven (als het waar is, heb ik al anders meegemaakt). Een uur droge buien, niet lang genoeg voor een training, ruim lang genoeg om 12km af te haspelen. En zo togen we naar Axel, nadat ik woensdagavond op de training beslist had medegedeeld hier niet van start te gaan. Och, ik doe wat ik doe...
Het was best druk, ondanks het slechte weer. Het was wel de eerste loop voor het criterium, dus dat trekt extra volk. Ook wel snelle lopers gesignaleerd, Benjamin Gerrits, Jan Gowy, Jordi van Guyse. Met die laatste naam zag ik mijn eventuele winst in rook op gaan, Jordi loopt hard. Een droge start, toch. Een paar man die heel snel starten, eentje die dacht met een 800meter te hebben te doen. Na een kilometer ging zijn kaars uit, hoe vreemd!! Het duurde ongeveer 1,5km toen ik aansluiting kreeg bij de groep vluchtelingen, allemaal mensen van de 5 en 8km. Jordi in mijn spoor, ik verwacht niet voor lang, hij zal straks wel versnellen en dan ben ik gezien. Bij de splitsing 5km bleven we met drie over. Jordi, Matti Buysse die de 8k liep en ik zelf. Lekker op tempo langs deze lange weg met de wind in de rug. Ik voelde me goed ondanks de 12x500 meter die ik de avond hiervoor had uitgevoerd (wist ik veel dat ik een wedstrijd zou lopen?). Na de afsplitsing van 8 en 12km kwamen we tegenwind te lopen. Die wind was niet zo heel erg straf, wel redelijk fris. Ik had het idee dat Jordi niét heel fris meer liep, maar opletten is de boodschap. Ik deed zelf voornamelijk het kopwerk, we liepen ook regelmatig zij aan zij. We moesten niks toegeven aan elkaar, en was ook zéér verrast met het schouderklopje van Jordi ná een kilometer of 7á8. Met een proficiat van Jordi naar mij verklaarde hij me dat hij niet langer kon volgen. Hij had zo ver mogelijk meegelift, maar het tempo had hem nu opgebroken. Ik vond dit wel jammer, ik geloofde zelf ook niet meer in een ontsnapping van Jordi, maar een eindsprint had wel leuk geweest. Nu, goed...we waren net bij een gedeelte waarbij de weg iets oploopt, en daar heb ik dan ook de finale slag toegedient. Ik heb mijn tempo opgevoerd en Jordi was gezien. Aangezien er nog een kleine 5km gelopen moest worden, was het nog niet het moment om ontspannen te gaan lopen. Eenmaal een ontsnapping geforceerd, is het forceren om mijn winst uit te bouwen. Dat lukte vrij aardig, heb onderwijl nog wel gepolst of mijn voorsprong groeide, ik sta niet meer graag voor verrassingen. De ruimte tussen ons bleef uitbreiden, dus nog het gas er wat extra op. Ik begon ook nu behoorlijk te blazen, maar met de laatste kilometer in te gaan mocht nu ook alles kapot. Met een door mezelf geklokte 42'12'' op een afstand van 12,3km kom ik op een mooiere km/tijd uit dan wat er op de uitslag staat, vind ik dan wel weer jammer. Immers, 17.5km/h staat mooier dan 17.028 per uur. En 3'26''/km klinkt nét beter dan 3'31'' per afgelegde kilometer. Muggezifterij? Niet voor mij, ik reken in seconden en in meters, daar train ik op. Ik vind het daarom belangrijk dat ik zelf mijn tijd klok en de afstand nauwkeurig na meet.
Afijn, Jordi kwam een halve minuut na mij over de streep wat ik op voorhand niet had verwacht. Ik heb een mooi tempo gelopen, dus ik kan het nog wel. Op naar (misschien) Etten-Leur, de halve natuurlijk...

4 opmerkingen:

  1. Ach, ik ben precies hetzelfde. Ik kan heel de ochtend denken dat ik niet aan die trimloop mee ga doen, om dan om kwart over 2 te beslissen dat ik toch ga.
    Proficiat trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. sterk gelopen Edwin,het niveau was verrassend hoog , met de eerste 7 binnen de 45min werd er toch behoorlijk snel gelopen.
    In ieder geval gaat het lopen in deze temperaturen toch iets beter dan +25gr
    waarom zou je niet meelopen...?
    De snellere Belgen verdienen een waardige zeeuwse tegenstander.
    Elke overwinning is er 1, ook al is het '' de appelloop''
    proficiat

    greetz Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goe bezig.
    Op naar Etten leur.En niet twijfelen en zeker geen 12x500 de dag ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Etten-Leur blijft een 'misschien', Fons. Ik zal op de dag zelf zien of ik meedoe. Dat ligt aan het weer, als er teveel harde wind is, zie ik er vanaf. Ik wil nu echt eens voor een goede tijd (PR).

    BeantwoordenVerwijderen