donderdag 15 december 2011

Nog altijd...twijfel

Dit jaar zal uiteindelijk de Stekense Kerstloop doorgang vinden. Het zal wel heel raar moeten lopen wil deze wedstrijd vanwege sneeuwval en gladheid geen doorgang kunnen vinden, want zondag is het de dag. De twee voorgaande jaren is deze loop gecanceld vanwege winterse omstandigheden. Deze loop staat allang op mijn lijst te lopen wedstrijden, dus zal ik er zijn (was het plan).
Ik heb de website bezocht van de organisatie van de loop, en enige informatie ingewonnen. Een groot en sterk deelnemersveld, maar daar was ik al mee bekend. De tijdregistratie per chip vind ik wel verrassend, dat zie je niet dikwijls bij een niet al te grote wedstrijd. Maar aangezien naar verwachting meer dan 400 deelnemers van start gaan bij alleen al de langste afstand, is dit geen overbodige luxe. Deze 12km worden verlopen in 4 rondjes, dus houdt dan maar eens met de hand de tijden bij van de finishers. Ik ben wel verbaasd over het feit dat hoe langere afstand je loopt, hoe meer je betaald aan inschrijfgeld. Dat begint bij €3,00 voor 1km, tot maar liefst €9,00 voor de 12km! Ik begrijp deze redenering niet helemaal, waarom deze koersstijging bij toename van de te lopen meters? Ik heb opeens toch veel minder zin om hier aan mee te werken, ondanks dat het toch een mooie wedstrijd zal zijn. Natuurlijk maak ik geen schijn van kans hier in de prijzen te lopen, als er al sprake is van prijzengeld of wat dan ook. Lijkt me niet onwaarschijnlijk, want van heinde en verre komen hier sterke lopers de wedstrijd aanvoeren. Ik heb hier niks op tegen, heb mezelf ook al  in de geldprijzen gelopen. Dus heb ik daar niks op aan te merken, maar om dan een hoog inschrijfbedrag te moeten geven om de snelste lopers te begunstigen, daar heb ik wat moeite mee.
Nee, ik begrijp deze opzet niet goed, en ik twijfel sterk om dan maar misschien in Breskens te starten. Heb ik er  €9,00 voor over om in of achter een sterk veld te lopen? Die verleiding is toch ook heel groot, want laten we eerlijk zijn, de ambiance in deze Stekense loop is enorm!

3 opmerkingen:

  1. even ter informatie:
    1) er wordt geen prijzengeld gegeven in Stekene
    2) iedere loper krijgt dezelfde prijs
    3) de prijzen zijn mooier naargelang de afstand
    4) het is absoluut geen uitzondering in Vlaanderen dat de prijs varieert naar gelang de afstand

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Persoonlijk zit ik over het algemeen niet te springen om een prijs of een tombola. Een gereduceerd tarief lijkt me aardiger dan een grote prijzenpot. Toegegeven, ik loop niet dikwijls in Vlaanderen, maar een variatie in inschrijfgeld heb ik nog niet meegemaakt. Ik neem dat dan maar als info.
    Wederom, jammer van de anonimiteit!!

    BeantwoordenVerwijderen