zondag 8 januari 2012

Een moment van zwakte..

De zon schijnt, de temperatuur redelijk (voor de tijd van het jaar), ik had een training af te werken...en op enkele kilometers van mijn deur word een wedstrijd gelopen. Verstandig was het, niet te wijken van mijn plan niet van start te gaan bij de Jeff Thuy memorial in Heikant. Zelfs mijn best gedaan zeker niet fit te kunnen zijn om hier überhaupt te lopen. Na een aanzienlijke tijd van rust, met alleen een wedstrijd in het weekend en de woensdag-avond baantraining was ik deze week opgestart met mijn trainingen. Ondanks dat was de verleiding te groot, richting Heikant, en had me ingeschreven voor de langste afstand. Met zelfverwijt, dit ging natuurlijk zijn gevolgen krijgen. Een miserabel eindresultaat en als ik niet oplet, nog een blessure ook. Het inlopen, nauwelijks aandacht aan besteed, het een en ander viel me nog mee qua gevoel. Mijn plan was niet al te zot te doen, als ik mee kan gaan met de snelsten dan doe ik dat, maar ik ga er geen solo van maken. Ik maakte me toch al geen illusies na die cross van vorige week die van geen meter ging, niet trainen geeft immers zijn gevolgen. Dus na een weekje hard trainen kan het nu niet veel beter gaan lukken. Ook had ik al minstens één loper gezien die me toch te snel is. De start ging als vanouds, dus veel te hard. Het is wel belangrijk bij deze loop te zorgen vooraan te lopen, want na een kilometer lopen komen we aan op een, door de vele regen, een wel erg verzopen modderpad. Bij het inlopen had ik al eens verkend, en het was mogelijk enigszins droog te lopen op dit gedeelte. Alleen, dit geldt dus niet meer als je als een horde dolle stieren hier doorheen jakkert. Nouja, maakt niet uit, je kan het maar gehad hebben. Voor de rest van de ronde hoef je dan niet meer op te letten voor plassen en modder. Dat kwam goed uit, want in de Stekense bossen lag het al niet veel beter. Ondertussen waren er twee lopers gevlogen, Jordi van Guyse en Pieter Ackerman liepen op 10 seconden voor me uit. Ik had verwacht dat deze afstand zienderogen zou groeien, maar dit bleef eigenlijk uit! Zelfs op de delen dat we volop tegenwind liepen werd er niet uitgelopen. Dat wekte hoop bij me, ik liep tenslotte helemaal alleen (dus toch solo), maar kon op afstand toch volgen.
Hoe moedeloos, na elke te genomen hebben bocht hoopte ik op een toenadering, maar de ruimte bleef krek hetzelfde. Mijn tussentijden bewezen al dat ik trager liep dan enkele maanden geleden op dezelfde ronde, maar nu stond er wel een stevige wind en lag het parcours er een stuk slechter bij. De 5 kilometer liep ik in 17'20'', 10 kilometer 35'30''. Het was duidelijk, ik ging voor de derde plaats, geen kans op aansluiting en kwam binnen in 43'24 tegenover 42'17'' twee maanden geleden. Duidelijk, er is werk te doen, maar ik had niet anders verwacht. Sterker nog, het viel me 100% mee dat het toch nog zo goed ging. Met amper 30 seconden achter Jordi v Guyse (winnaar) mag ik heel tevreden zijn. Dus ik hoop, als ik mijn trainingen weer volop kan oppakken, dat ik meer tegenstand kan gaan bieden.
Nu richt ik me op de halve marathon in Cadzand. Ik heb gelukkig nog even de tijd om op te bouwen, maar zoals het in Heikant ging, zie ik dit zorgeloos tegemoet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten