dinsdag 29 mei 2012

Tien jaar...

...ongeveer. Het zal er niet ver naast zijn, dat ik toen mijn eerste stappen heb gezet in de richting tot waar ik nu terecht ben gekomen. We hebben het hier over hardlopen, hé. Over mijn werk hoef ik niet al te ambitieus te willen zijn, dat is nou al 12 jaar hetzelfde ritueel.

Tien jaar dus, toen ik ruim 34 jaar was. Nooit gesport, zomaar eens proberen en tot nu toe ben ik altijd nog vooruit gegaan. Nog altijd PR op PR, als het gaat om langere afstanden. Wat dát betreft, hoop ik mijn plafond nog niet bereikt te hebben. Ik heb zelfs af en toe het geluk de krant te bereiken met mijn geloop, ik heb me dan ook wel eens afgevraagd hoe sommige mensen daar over denken die mij van vroeger kennen. Eén van die mensen kwam ik deze week tegen:
-Op mijn werk, ik ben even bezig op de computer om wat gegevens in te voeren als er een klant zich bij me meld. Even voor de duidelijkheid, ik sta in een magazijn van een bouwmaterialenhandel.
-Moet ik me hier melden?
-Jawel, ik help U zo, eventjes dit nog doen.
Klant kijkt me aan,
-Ben jij niet die hardloper?
-Soms...vooral in mijn vrije tijd dan...hier wat minder.
-Ik heb je nog les gegeven in Axel, op de LTS.
Ik kijk hem vragend aan, ik kan hem niet thuisbrengen.
-Ik heb je nog gymles gegeven. (Gymles, zo heette dat vroeger, nu niet meer hoop ik, klinkt zo verwijfd)
Volgens mij sla ik helemaal rood aan.
-O mijn God ja!!! Ik zat toen meer aan de kant dan dat ik meedeed.
-Inderdaad, je bent er wel op vooruit gegaan!!!!
Ik heb het niet meer, we komen helemaal in gesprek en het is ook bij deze man dat ik me al dikwijls had afgevraagd hoe hij daar nu over denkt. Toen te lamlendig om de ene poot voor de andere te zetten en nou kijk ik niet op een kilometertje meer of minder. Nou, ik heb mijn antwoord gehad, ik ben er op vooruit gegaan!
_________________________________________________

Sinds vorige week ben ik nu in het bezit van de Garmin Forerunner 410. Het heeft me wel wat uren en zweet gekost een beetje te doorgronden hoe het ding nu eigenlijk werkt, er zijn een heel wat aantallen gvd's er aan te pas gekomen. Maar de mist trekt duidelijk op en kan ik me erin verdiepen welke gegevens ik direct afleesbaar wil hebben. Belangrijk voor mij is het gemiddelde tempo, de afstand en de tijd per afstand over 1000 meter. Dat dit voor mij nu een stuk ontspannender loopt op een duurloop is wel duidelijk. Deze avond 15km gelopen in 4min21 per kilometer, volgens schema. Nu moet ik wel onderkennen dat blijkt bij het uitlezen van de route op de computer dat er nogal stukken worden afgesneden in de bochten, valt me weer wat tegen. In werkelijkheid heb ik dus verder gelopen. Nouja, ik ga daar niet over muggenziften, dat gedoe met die footpod en dat kalibreren was ik al meer dan zat. Ik ben heel blij met het ding.

_________________________________________________

Tot mijn volle tevredenheid kan ik melden eindelijk weer op de goede weg te zijn. Die irritante kou op mijn longen word met de dag minder. Bij een duurloop of bij interval manifesteert het zichzelf wel even, maar ik heb het gevoel dat dit niet veel invloed heeft op het lopen. Daarom kan het me wel eens tegenvallen dat mijn prestaties er blijkbaar wel onder lijden. Nou weet ik natuurlijk ook niet zeker of ik überhaupt sneller zou kunnen, gaan de jaartjes uiteindelijk toch tellen? Toch viel me die hele 800 meter Pinksterwedstrijd me dik tegen. Het is dan nog dat ik onder de 2min10 liep, anders had ik helemaal de balen erin. Misschien was de gok om rustig te starten een verkeerde geweest. Alhoewel het doorkomen op de 400 meter rond de minuut nou ook niet helemaal als rustig kan worden bestempeld op mijn niveau. Toch was het kwaad geschied, het gat tussen mij en de 3 voorlopers was te groot om dicht te lopen. Anders dan vorige keren had ik nu nog wel het gevoel na de 500 meter te hebben gepasseerd genoeg kracht te hebben iets goed te maken. Die illusie werd ruig verstoord na het ingaan van de laatste 200 meter. Vooral de laatste 100 meter was storm op zee in een antiek zeilschip. Laat er AUB geen video opnamen van die martelgang bestaan, ik wil er althans dan geen getuige van zijn van deze 'real live shots'.
Na deze loop werd het er al niet beter op als ik moest toehoren wie er wél de 20km van Brussel hadden gelopen, daags ervoor. Had ik hiervoor één van de mooiste lopen laten schieten om toch een blamage te creëren op de Piet Vonck baan? Maar waarschijnlijk had die 20km ook een teleurstellende afloop voor mij betekend. Laat ik me dat maar wijsmaken. Ondertussen ga ik er weer met frisse moed tegenaan. Voor de NK masters is het kort dag, ik zal er mijn best doen en je weet maar nooit hoe een haas een koe vangt.
Ja, ik weet het, het is andersom, maar heb je dan ooit al eens een haas een koe zien vangen? Nou dan...en ik ben tenslotte geen koe (hoop dus een haas)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten