zondag 26 augustus 2012

30 kilometer saai beeld

Het glas is weer half leeg, nu ik (blijkbaar) toch bekend sta als notoire zeikstier kan ik weer terug naar het leven zoals het eenmaal is.
Omdat ik geen liefhebber ben van ellenlange duurlopen, probeer ik het nuttige met het aangename te verrijken. Dus op zoek naar een geschikte locatie om al die kilometers af te haspelen. Koewacht heb ik ondertussen wel al gezien, zodat ik er niet voor terugdeins het eens wat verder van huis te zoeken. Toch zal het wel handig zijn onderweg van de duurloop af en toe eens iets te kunnen drinken, zo gek ben ik ook weer niet meer dan twee uur te lopen zonder íets. Een wedstrijd, liever een wat langere, dan staan er drinkposten onderweg om gebruik van te maken. En hoewel ik eigenlijk geen liefhebber ben om een wedstrijd als training te gebruiken, leek het me wel het verstandig mijn principes even opzij te zetten. Daarom stelde Carla voor dat ik in Burgh van start zou gaan voor de halve marathon. Tja, het is zowat aan de andere kant van de wereld (terwijl ik nog internationaal vrachtrijder ben geweest!), dus toch de loopkalender geraadpleegd of er iets dichter in de buurt te beleven was. Ik ben uiteindelijk toch in Burgh uitgekomen. Ik kende het parcours totaal niet, hoewel ik waarschijnlijk wel al eens wat verhalen had opgevangen over deze loop en de crossen die hier in de winter worden gelopen. Maar ja, wat me niet interesseert gaat het ene oor in, en het andere oor weer net zo snel weer uit. Dat er in een natuurgebied en duinen gelopen zou worden was mij al duidelijk. Maar dat het zó overduidelijk mijn type parcours niet is, daar kwam ik al snel achter. Maar liefst 30 kilometer lang woudlopen, totdat ik door de bomen het bos niet meer kon zien. En ik ben een liefhebber van vérgezichten met prachtige wolken luchten. Wat het enigszins aardiger maakte is dat geen ene meter vlak is, stijgen en dalen wat de klok sloeg. Best een mooie omgeving, om er wel snel even doorheen te wandelen, maar niet om er twee uur lang in te gaan hardlopen. Let wel, dit is natuurlijk mijn mening, die er niet toe doet. Ik heb lof voor de organisatie, het was daar allemaal netjes geregeld. Ik heb er verder zonder probleem mijn kilometers kunnen afleggen, en enkele lopers waren mij dankbaar voor mijn haaswerk. Met zelfs een PR voor Chris, die eindelijk eens onder de 1h30 liep. Dat haaswerk was toch wel aardig om te doen, op een gegeven moment had ik wel heel veel volgelingen achter me. Lopers die we inliepen, sloten aan om op tempo te blijven. Ik meende er nog een Christelijke opmerking over al deze volgers te maken, maar soms is het verstandiger gewoon je bek te houden. We liepen in een tempo van rond de 4'13'' per kilometer, dus om dan het risico te lopen om ingehaald te worden een een schup tegen mijn schenen te verkrijgen is dan wel redelijk reëel. Met dat tempo ging ik eigenlijk wel wat te snel voor mijn training, maar om de belofte waar te maken om binnen het anderhalf uur die jongens binnen te krijgen was er geen andere optie. Helaas moest dan Aschwin lossen, Chris kon altijd nog volgen. Na twee grote en één kleine ronde (of net andersom) hadden we rond de 21 kilometer afgelegd. Dat is moeilijk te zeggen op dit soort parcours, dankzij de vele bochten ga ik er van uit dat de Garmin het spoor ook wat bijster is. Maar met mijn 1h28'13" ben ik zelf te snel gegaan, Chris met 1h28'30'' heel erg tevreden en Aschwin met 1h30'35" het beoogde doel net niet bereikt, hebben we gelukkig de gehele loop droog kunnen lopen en heb ik in een wat rustiger tempo er nog 9 kilometer opgegooid om de 30 km af te sluiten in 2h10'28", twee seconden sneller dan wat er in mijn schema staat. Nóg belangrijker, ondanks het zwaarte van het parcours heb ik geen terugslag gehad. Ik herinner me de duurlopen in 2009 die me veel slechter afgingen op deze afstanden. Ik heb goede hoop, hoewel dat geen garantie is voor het verdere verloop. Ik maak vandaag, een dag na deze loop, nog een 20 kilometer in een rustiger tempo (4'41"/km) en zie er geeneens tegenop. Ondanks het kl...weer. Het komt met bakken uit de lucht, maar het is geen koeienstront, dus....
30Km lang toekomstig Ikea-product als uitzicht

3 opmerkingen:

  1. Inderdaad, zelf loop ik liever in de bossen dan in de polders. Aan bossen heb ik hier in het Brugse trouwens geen gebrek. Altijd op asfalt of op beton lopen is soms te belastend voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En nog bedankt voor je haaswerk hè! Aangezien jij er na aankomst weer vandoor ging voor je laatste 9 km's, hebben we elkaar niet meer gesproken. Mijn doel was 1:30 uur, dus dat is gelukt. Na 13 km moest ik jullie laten gaan. Leuk voor Chris dat hij een PR liep van 1:28:30 uur!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Edwin, wat leuk dat je gehaast hebt. Dat kan heel veel voldoening geven, vooral als Chris dan zo'n mooi PR loopt.

    Succes met de verdere marathonvoorbereidingen, dat komt volgens mij helemaal goed met al die duurlopen.

    PS: ik heb je op mijn site even gelinkt

    BeantwoordenVerwijderen