dinsdag 20 november 2012

7 Heuvelen...en de rest?

Want het gehele parcours lijkt wel uit knippen en kuilen te bestaan, ervan uit gaande van het hoogtegrafiek van mijn horloge. Nou ken ik de ronde ondertussen wel een beetje, maar zo eens de nabeschouwing bij het uitlezen van de verzamelde informatie blijken de eerste 5km minder vals plat te zijn dan dat het lijkt. Het is gewoon een stevige, lange helling. Aan weerszijden van de weg is er bos, dat misleid het zicht op de weg. Dat ik dan ook maar net onder de 18 minuten kon blijven op deze 5km verbaasd me niet, het is elk jaar nauwelijks anders geweest. De verrassing was meer dat ik het nu ook voor elkaar kreeg überhaupt onder de 18 minuten te lopen! Ik had er niks mee op deze loop uit te voeren, mijn voorbereiding was derhalve slecht dat ik niet geloofde in een goede notering. Met twee tot drie trainingen per week, die ook nog zwak werden uitgevoerd maakt me nu niet hoopvol om de 7 heuvelen te beklimmen. Het enige lichtpuntje was dat ik nu 54'30'' mocht lopen om volgend jaar in het eerste startvak weg te gaan. Dát zag ik mezelf nog wel te doen.
Ik liep behoudend, misschien té behoudend de zevenheuvelenweg op. Omdat de eerste 5 kilometer beter gingen dan verwacht, had ik de heuvels op deze weg ook wat sneller kunnen nemen. Dat is allemaal achteraf gepraat, op het moment zelf verwachtte ik een terugslag, hoewel ik nog altijd heel gemakkelijk mijn kilometers maakte. Dat het niet heel snel meer ging, bleek toen ik 35'35'' nodig had om 10 kilometer af te leggen. Dat is tegenover de 34'43'' die ik hier vorig jaar liep op deze tussenstand. (Ik besef nu, dat ik toen niet eens zover van mijn huidige PR op de 10k verwijderd was. Dat PR moet er dus ook nog aan!)
De Zevenheuvelenweg was dit jaar toch wel iets zwaarder dan anders, de wind tegen met druilerig, koud weer. Ik kwam daar zelfs alleen te lopen! Met 32000 inschrijvingen, en ik moest dat solo doen. Ik kon aansluiting maken, maar met drie man sterk hellingen nemen schiet ook niet op. Ik ben geen goede afdaler, terwijl de heuvel opwaarts ik weer de sterkste was. Ik ging toch niet al te gek doen op de hellingen, ik wil sparen voor de afdaling op de laatste 4km. Deze gingen dan ook als een speer, ben nog aardig wat lopers gepasseerd en deed mijn best om plaatselijke heldin Heleen Plaatser voor te blijven. Vorig jaar was ze nog voor me gefinisht, komt nu terug na lang blessureleed en ik had nu de kans voor haar te finishen. Flauw eigenlijk, maar het gaf me wel die extra boost. Nu, ondanks deze extra snelheid zou ik niet eens in de buurt komen van mijn snelste tijd op deze ronde. Toch waande ik enige tijd dat ik een PR ging lopen! Over misrekening gesproken, maar dit deed me wel harder lopen. Het was zelfs over de finish dat ik pas besefte dat ik anderhalve minuut van dit PR verwijderd was. Ik was ook wel voornamelijk gefocust op het lopen zelf, ook omdat tot op het laatste moment dit me heel goed afging. Ik maakte mezelf ook wijs dat ik de marathonbasis nog bezat, dus wat kan zo'n 15 kilometer dan voorstellen? Dat ik drie weken geleden met veel pijn en moeite 42km had gelopen, vergat ik gemakshalve dan maar.
Nog net binnen de 53 minuten was ik binnen, niet eens gebroken. Té fit, te oordelen naar sommigen die gebogen over de dranghekken naar lucht snakten. Teveel gespaard, maar wist ik het dat het me zo goed zou verlopen? Eerlijk gezegd had ik ervoor getekend om een tijd onder de 53 minuten te lopen, dat het me ook zal lukken had ik vóór de start niet hard kunnen maken.
Dus, desondanks de matige tijd (maar beter dan verwacht) ben ik tevreden over mijn gelopen tijd. Tel daarbij dat er dit jaar ook geen records gebroken zijn, ondanks de bewering dat de omstandigheden daarvoor ideaal waren, dan valt er voor mij niks te klagen. Ik mis nog enigszins de snelheid, maar ook het lef om toch meer te geven in de wedstrijd. Een enorme opsteker, want ik weet nu dat ik de eerstvolgende wedstrijd wel meer kan geven. De dag na Nijmegen drie kwartier loslopen, wat wel gepaard ging met het nodige gepiep en geknars hier en daar. Maar het was het waard, ik heb weer gelopen in een schitterende omgeving, heb ik me laten vertellen. Want heus, na 7 uitvoeringen te hebben meegemaakt, heb ik me nog niet  verdiept in het landschapsarchitectuur langs het parcours. Komt nog bij, met een door damp aangeslagen bril  aan de binnenzijde, regendruppels aan de buitenzijde mag ik blij zijn niet op mijn bek te zijn gegaan...


Mijn iets te variabele km tijden, mijn favoriet: ronde 14. Mijn doel in de toekomst : ronde 10  voor 15km
    
Heb het nooit zo met foto's van mezelf,
maar vind deze toch wel eens geslaagd.
Heb ik ook eens een zweefmoment.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten