vrijdag 8 augustus 2008

Radiostilte






Want krantstilte bestaat niet, denk ik. Opvallend weinig berichtgeving (lees géén) in zowel de PZC als De stem over de afgelopen Cadzand-loop. Daarom wil ik eerst Marcel bedanken voor het leuke stukje op Atletiek Zeeland. (1 dingetje, Marcel. De meest zuid-westelijke loop van ons land is 'Dwars door de Zwingeul').
Ik maak er geen drama van of zo, ik heb er in het verleden wel soms met koeieletters ingestaan. Maar ik lieg als ik zeg dat het mij niet uitmaakt; valt een beetje tegen. Het gaat tenslotte niet alleen om de snelste op de langste afstand, er zijn nog andere afstanden gelopen die het vermelden waard zijn.
De wedstrijd, een keihard parcours, en dan heb ik het niet over de ondergrond. Er was wel wat asfalt, maar dit lag er bij alsof het vanuit een vliegtuig was aangelegd. Niet zeiken hierover, dit hoorde gewoon bij deze wedstrijd. Altijd weer de mooiste van de Wielingse zomerlopen. Het leuke van deze happening is dat je niet echt een idee hebt van wie er bij de start staat. Veel camping bezoekers van heinde en verre die ingeschreven hebben, en waartoe zijn ze in staat. Hollanders, Belgen, Duitsers, Fransen, Engelsen en zelfs Amerikanen heb ik ooit eens op een uitslag van deze loop vermeld gezien. Ik schat mijn kansen op voorbaat in, Sjaak en Theo zijn er niet, Eric (Cappon) staat aan de kant als toeschouwer. Rutger Veerman loopt de middenafstand en van degene die er wat 'snel' uitzien doen deze ook 1 of 2 rondjes. Een flinke opkomst, overigens. Na de start lopen we snel met drie man los van de rest, 1 man voor 1 ronde, 1 man voor 2 ronden en 1 man ( de auteur van deze weblog) voor drie ronden. De winnaars zijn al min of meer bekend, of je pad moet gekruist worden met één van die enorme koebeesten die hier lopen en die er anders over denken over de vermetelheid om hun gebied zo brutaal te betreden. Er staan tenslotte borden met een waarschuwing waar het op neerkomt dat de aaibaarheidsfactor bij deze dieren tot nul gereduceerd is. De dieren zijn verstandiger en hebben zich helemaal aan het andere end van het gebied verschanst, ver weg van de onnozelaars in fel gekleurde kleren die zich zonodig het leplazerus moeten rennen tussen die benauwde opgewaaide hopen stofzand. Benauwd was het, denk je aan het water wat afkoeling te vinden, noppes.
Met drie dus, na 1 ronde met twee en ik kon Rutger nog goed volgen. Leuk trouwens dat hij er ook weer eens bij was. Na die twee rondjes moest ik het verder alleen doen, maar nu had ik het genoegen om wat achterblijvers te dubbelen. Dit zijn dan richtpunten om deze vóór een bepaald moeilijk punt nog even probeert te passeren, een scherpe bocht, een helling of wat dan ook. Zo kon ik mijn tempo redelijk houden om met 34'15 binnen te komen tegen 34'58 vorig jaar. Toch een redelijke verbetering (dan had ik het liever in de 33 gezien, volgend jaar?). Zeer tevreden met het resultaat, omdat alleen lopen in de laatste ronde wel tegenvalt.

De volgende wedstrijd, 14km continue klimmen. Heb de passage tijdens de laatste Tour de France op mijn DVD recorder al een aantal maal bekeken en ik huiver....

3 opmerkingen:

  1. Viel mij ook tegen dat er niets telezen was, denk dat dat ook aan de organisatie ligt,of ze dat wel of niet doorgeven. Met publiciteit en aandacht krijg je een wedstrijd groot(groter) en dat verdient deze loop in Cadzand zeker !
    Succes op Alpe d'huez

    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tot voor kort zat er nog een sportredactie van De Stem en de PZC in Zeeuws-Vlaanderen, dat zit nu allemaal in Middelburg. Ik vrees dat daardoor de Zeeuws-Vlaamse trimlopen het vanaf nu met een stuk minder aandacht moeten doen en dat zou jammer zijn.

    Veel plezier in Frankrijk. Ik geloof dat Pantani ooit binnen 38 minuten naar boven is geklommen. Dat was wel op zijn fiets, maar het geeft je toch een richttijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt Ingrid en Tom. Ik denk dat ik mijn richttijd toch iets minder stráf aanhoud, Tom.

    BeantwoordenVerwijderen