vrijdag 20 mei 2011

Run4Rina

Mooi, toch een aanzienlijk aantal deelnemers op deze woensdagavond op de atletiekbaan van Scheldesport. Op voorhand stond de peiling niet erg hoog, pas op de laatste dagen zijn er nogal wat voorinschrijvingen bij geboekt, anders had het er somber uit gezien. Ook nog redelijk wat na-inschrijvingen, zodat de start een kwartiertje uitgesteld moest worden. Het totaal aantal deelnemers kwam hiermee op 108, leuk voor Rina en voor degene die dit op stapel hebben gezet voor dit mooie doel.
Voor alle duidelijkheid;
Rina van Poecke is een marathonloopster en traint met de Zeeuws-Vlaamse marathongroep onder leiding van Petra Rasenberg (AV Scheldesport). Na de marathon van Zeeuws-Vlaanderen van vorig jaar kreeg zij te horen dat ze borstkanker heeft. Na diverse chemokuren heeft Rina het lopen weer op gepakt en wil zij dit jaar geld inzamelen voor het KWF door 2 maal de de Alpe d' huzes op te lopen. Hiertoe dient zij 5000 € bij elkaar te krijgen. Zelf weet ik hoe het is de Alpe op te lopen, om dan twee maal dit te doen! Ik wens haar veel succes.

De wedstrijd, die eigenlijk niet echt heel erg een wedstrijd is. Maar er zijn toch altijd figuren die zo nodig zich moeten aanstellen en beslist als eerste proberen de 4 rondjes af te leggen. Ik pleit schuldig!! Aangezien ik het wel zag zitten de 12k alleen af te leggen, besloot niet moeilijk te doen en zich de rompslomp op de hals te halen door nog een team samen te stellen. Besluit nr 2 was om mijn trainingen deze week gewoon door te laten lopen (volgende week is het tenslotte 'Brussel'), en ik wil deze week meer dan 100 trainingkilometers maken. Tot nu lukt het me aardig zonder probleem, dus ik wil hier meer een gewoonte van maken. Dus besluit nr 3 is gewoon de eerste lopers te volgen en daar bij te blijven. Het derde besluit heb ik kunnen volhouden, maar liefst tot aan het verlaten van de atletiekbaan na 100 meter, om daarna de overige 11900 meter alleen te lopen. Waarom moeilijk doen? Ik kende de meeste lopers wel, alleen het team van Kris Derveaux baarde mij wel wat zorgen, ze zagen er vrij snel uit. Maar niemand ging dus mee en kon na de eerste ronde toch een gat slaan, hoewel mede RoadrunnerAxel-loper Benjamin Gerrits (eveneens solo) me op 13 seconde volgde. Tweede ronde, het gat werd aanzienlijk groter en ik had er nog altijd zin in, Benjamin liep nog tweede. Na het keerunt van het derde rondje liep Benjamin opeens derde. Dat betekende dus, of de derde man van de Sterrenlopers liep een stuk sneller, of Benjamin zat stuk. Ik gokte op het eerste, dus het was zaak om wat sneller te gaan lopen. Zoals ik had verwacht liep Kris als laatste, ik mocht nu zeker niet verzaken, alez, het wat tenslotte maar drie kilometer meer. De laatste ronde ging in, ik verliet de baan, na een rondje rond de vijver kreeg ik zicht op de uitgang van de atletiekbaan en zag Kris verschijnen. Nou, ik maakte mij al minder zorgen, het zou wel heel raar moeten lopen moet ik dit nog afstaan. Maar toch, hé. De afstand gelijk houden, proberen althans, is ook een uitdaging. Kris die fit en fris begonnen was, en ikzelf die wat sleet begon te vertonen. Ik zag de medelopers van Kris die langs het parcours stonden en het verschil klokten. Olie op het vuur dus, voor mij!! Zo schoot het laatste rondje lekker op, dat bleek ook achteraf. Ik heb achtereenvolgens de 4x 3 kilometers gelopen in 10'34'', 10'32'', 10'31'' en 10'17'', uiteindelijk in 41'55'' als eerste gefinished. Technisch geleuter: 3'30''/km, 17,2km/h.
Bij mij was vooral die laatste ronde een verrassing, het kan dus wel om op het laatst nog drastisch te versnellen (Marcel).
Verder lof voor Benjamin die als derde binnen kwam in 45'06'', en lof voor iedereen die deze avond hier kwam lopen als steun voor Rina, want daar ging het allemaal om!!

2 opmerkingen:

  1. Knappe 12km Edwin, mooie tijd!

    Over dat versnellen: ik had het natuurlijk over de baan. Zoals je zelf ook weet is dratisch versnellen of een negatieve split lopen op 800/1500m een heel ander verhaal dan op de weg. Op de weg zie je dat juist heel vaak. De eerste ronden gaan relatief rustig en dan wordt de gaskraan opengezet en een veel snellere laatste kilometer of ronde van het parcours gelopen. heb dat zelf ook vaak gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet ik wel, Marcel. Was maar voor het zotte. Bij een 800meter loop je vanaf het begin al op je tandvlees. Dat is bij een stratenloop wel anders, hoewel ik meestal mijn eerste kilometer als een razende afleg. Zelfs al eens een 1ste km in 3'02''gelopen bij een 10km wedstrijd.

    BeantwoordenVerwijderen