dinsdag 24 april 2012

De tel kwijt..

Ik zou het wel kunnen achterhalen, maar de gemakzucht maakt me dat ik het mezelf gemakkelijk maak door te verklaren dat ik al enkele malen de Antwerp 10 Miles heb gelopen. De eerste keer ging het alleen door de konijnenpijp, door en terug. Toen had men het idee geopperd om daar één van de belangrijkste en drukste verkeersaders van Europa half af te sluiten door de Kennedytunnel in het parcours te betrekken, hoe verzin je het!! Schitterend gewoon dat dit nog kan, hoewel ná de eerste editie van deze ronde de twijfel bestond dit nog te herhalen. Sindsdien weet ik niet beter, loop elk jaar weer mee op uitnodiging (met dank aan Willy van Hove) om me elk jaar weer te verbazen over de enorme organisatie die zeker achter (en voor) de schermen plaats vindt.
Elk jaar is het ook weer een verrassing wat betreft de weersomstandigheden, tja, het is nu eenmaal april en daar kun je alle kanten mee op. Voornamelijk heb ik hier meegemaakt dat de zomer zich net op deze dag zich aan meld. Met nauwelijks de kans gekregen te hebben aan dergelijke temperaturen gewenning te krijgen, was het afzien op de ronde. Zeker in het centrum, waar het als het even kon nog benauwder aanvoelde. Was het dit jaar anders, niet dat ik er iets aan kon veranderen, maar het was op deze dag dat ik voor vertrek meerdere malen de buienradar raadpleegde. Blijven we droog?
Wat maakt het uit, het is voor mij niet alleen. We moeten er allemaal door, ik hoop wel dat de ambiance er niet minder om is.

En de sfeer heerst als niet anders, we zijn vroeg omdat Carla de 5km loopt die een uur vóór de 10M van start gaat. Ondanks de dreiging van donkere wolken valt de neerslag veel mee. Het publiek liet zich ook niet tegenhouden door wat regen. De temperatuur is redelijk te noemen, eigenlijk heel goed hardloopweer ondanks dat er wel wat wind staat. Nadat Carla als 27ste van de 2041 deelneemsters is gefinisht, word het voor mij tijd me op te stellen. Ik hoef me niet te haasten, dankzij een laag startnummer mag ik bij de eerste 50 vertrekken. Ik kan dus gemakkelijk mijn warming-up uitvoeren, en merk dat het toch warmer is dan dat ik had vermoed. Nadat de Handbikers zijn vertrokken mochten wij niet veel later van start. Ik stond ver genoeg vooraan, maar vroeg me wel af hoe sommige lopers hier verzeild zijn geraakt. Eén had er zelfs een berenpak aangetrokken. Nouja, zolang ze me niet in de weg lopen.
De beer liep me niet in de weg, integendeel, de beer besloot de eerste honderden meters er maar een sprint van te maken. Tegen de tijd dat de beer uitgeteld was, was de spoeling van lopers al heel wat dunner zo op deze erg brede Beatrijslaan. Ik had mijn tempo te pakken, moest me nog even oriënteren met welke lopers ik mee zou gaan. Dit is toch wel even een kwestie van aftasten, ik wist zelf wat ik op de eerste kilometers wil lopen. wat er dan nog rest is oplopen met degene die in de buurt zijn. De eerste kilometer werd afgelegd in 3'15'', mooi tempo dus om op gang te komen. Dit gedeelte had ik verwacht als zwaar, omdat we hier met tegenwind zouden te maken krijgen. Dat viel dus nogal mee, liep achter in een groep die ik even later achter me zou laten vanwege het wegvallen van het tempo. Dus bleef het even zoeken naar medelopers om dan de Kennedytunnel in te duiken. Hier ook weer veel aanmoedigingen, dat doet toch wel veel als je daar op die enorm brede E17 loopt. Ik had wel ondertussen mijn streven bij de eerste 30 te eindigen al laten varen, zoals ik kon inschatten liep er al een man of 50 voor mij uit. Het moet wel heel gek lopen als ik er hier een pak van kan inlopen. Zoals altijd is afdalen niet mijn favoriete loopbezigheid, en ik kon niet veel uitrichten hoewel het me meeviel hierbij niet gepasseerd te worden. Terug naar boven, aja, dat ligt me meer. Maar omdat ik toch wel vrij ver vooraan liep, viel het me nog tegen om lopers te passeren. Het lijkt wel ieders specialiteit te zijn die bij me in de buurt loopt. Uiteindelijk gebeurt toch het onvermijdelijke, ik haal lopers in. Vooruit, dat zijn er al een paar minder voor me. Waar ik nooit bij heb stilgestaan, is dat ná de Kennedytunnel direct weer een korte tunnel in de ronde ligt. Omdat deze tunnel onder het Justitiepaleis niet veel voorstelt, heb ik deze nooit mee geteld. Maar het is toch weer een helling die genomen moet worden. Voorbij het Justitiepaleis, opletten nu, niet zo'n vrolijk wegdek met die trambaan en kasseistroken. Langs de kaaien, ook geen supergladwegdek en het is even zoeken naar het beste spoor. De wind in de rug en volgens mij gaat het hard zo met ons drie. We halen wat lopers in, blijven even bij mekander en gaan weer onze eigen weg. Wie mee wil gaan, gaat mee.
Kilometer halfweg, hier staat Willy te speakeren, ik geef even een high five (of wat er op lijkt), hoor mijn naam over de kaaien schallen, een kik voor mij!! Carla staat hier, is de voetgangerstunnel doorgestoken om me te voorzien van wat extra brandstof. We draaien richting het oude centrum en krijg even het gevoel dat een jaar niks voorstelt. Toch valt elke Antwerp 10Miles weer anders te beleven, maar het lijkt zo kort geleden dat ik de vorige loop heb gedaan.
De Leien, hier hangt een spandoek over de weg; 'Hardlopen is...nog even leien'. Toepasselijk, en het valt me op, dat zulke dingen me nog opvallen. Ik ben nog niet op sterven na dood. Toch word het bijten na elk te nemen bocht, het is tenslotte nog een oppassen ook met dat wegdek dat niet overal even vlak ligt. En af en toe de stoep op en af om maar niet teveel extra meters te maken. Ook worden er af en toe wat lopers opgeraapt. Dan weer die vervelende afdaling, de Waaslandtunnel. Ik kom alleen te lopen, nadat we met twee waren overgebleven voordat de tunnel was bereikt, iedereen moest eraf. Natuurlijk, in die lange afdaling word ik bijgehaald, terwijl ik zelf dan toch ook een loper had ingehaald. Met ongeveer een man of 5 (denk ik) gaat het richting de bodem van de tunnel. Hier stokt het tempo bij mijn medelopers waarvan ik op kop liep. Het is eventjes vlak op het diepste punt van deze kelder om ons daarna te richten op het licht aan het einde van de tunnel. Wat vanzelfsprekend helling óp lopen betekend. Waarbij ik dit net wat beter kon verduren dan mijn medelopers. Het gat werd ruim groter, hoewel ik wel begon te twijfelen over mijn klimcapaciteiten. Ik voelde langzaam de kracht wegvloeien, terwijl ik wist dat er nog een aardig eindje te klimmen was. En dan kwam ik eindelijk boven, de boost van het publiek duwde me verder de helling op. Ongelooflijk, wat schitterend elke keer weer. Dan 200 meter rechtuit, de bocht om om dan richting finish te lopen die in de verte al te zien was. Mijn klok raadplegend besefte ik dat er een PR in het verschiet lag, en dat wil ik dan ruim halen. Dus bijten, hoewel het beste eraf is. Bij mij niet alleen, op dit laatse rechte stuk kan ik nog wat lopers passeren.
En het lukt me, ik passeer de klok in 55'50". Ruim onder mijn huidige PR, die ik trouwens ook hier heb gelopen. Geen vraag natuurlijk of ik tevreden ben, met dit resultaat op dit parcours. Wat wel veel goedmaakt is natuurlijk het vele publiek dat over de ronde is verdeeld, dat doet je toch harder lopen. Ik heb dan ook mijn bewondering voor de organisatie van deze loop. Ik kan dit niet uitleggen, je moet er gewoon bijzijn om te begrijpen wat een mega-spektakel dit is.
Ook mijn bewondering voor Anjolie Engels die even deze loop kwam winnen, mét waardige tegenstanders deze strijd had gevoerd.
Verder was ik verwonderd over een loper die ik af en toe in het zicht vóór me had. Deze man had de tijd nog om het publiek te entertainen met allerlei fratsen, al bij de Kennedytunnel, in het centrum, de uitgang van de Waaslandtunnel en vlak voor de finish waar hij alle tijd nam om het publiek te vermaken. Het was daar dan ook dat ik eindelijk de kans kreeg hem te passeren. Ik vraag me af, welke tijd zou deze man lopen zonder dat circus uit te voeren? Hij nam het gewoon zoals het was, maar liep ondertussen nog wel een sterke tijd. Dat is met plezier je sport beleven...
En dat heb ik zelf ook gedaan, heb wel iets meer afgezien.....

Het maakt hem niets uit, liever plezier dan een scherpe tijd, alhoewel, 56'15!!
Oja, net buiten de eerste 30, met een 31ste plaats...het is niet allemaal goud wat blinkt...

4 opmerkingen:

  1. de "onbekende loper" lijkt mij Dries Busselot te zijn; wanneer je zijn uitslagen uit het verleden eens naziet zul je beseffen hoe goed die wel is

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dries Busselot is een zeer sterke triatleet die met de top meedraaid, dat had ik al ontdekt, Ria. Die 10 mijlen waren voor hem een uitstapje, vermoed ik. Ik vond zijn capriolen schitterend, en ben daar onderweg regelmatig getuige van geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dries Busselot is vooral bekend geworden als atleet! Draaide enkele jaren mee in de Belgische top, vooral op 3000m steeple en cross. Zijn pr's: 3.46 op 1500m, 8.09 op 3000m, 8.50 op 3000st.

    Heeft enkele jaren geleden de overstap gemaakt naar triatlon en plaatste zich al direct voor Hawai!

    BeantwoordenVerwijderen