dinsdag 18 november 2008

MIJN wedstrijd

De afstand, precies lang genoeg voor mij. Het hoeft niet langer te zijn dan 15km, daar ben ik wel achter gekomen tijdens de 7-H in Nijmegen. Ik weet nu wel dat ik een marathon kan verdragen, maar dit ligt mij (voorlopig) toch niet helemaal. Ik zal nog wel eens een marathon lopen, maar nu ik heb gemerkt dat ik best nog een behoorlijk tempo kan lopen op de kortere afstand, wil ik daarvan nog wat profiteren. Ik wil, moet, mijn P.R.'s scherper stellen op deze afstanden tot de 10 mijl.

Nijmegen, op zaterdag zijn we gearriveerd. We namen een heel weekend om op zondag de 7 heuvelenloop te lopen. Dit doen we nu voor het derde achtereenvolgende jaar. We verblijven in een oude abdij, heel gezellig. Om dan zo heel relaxed aan de start te verschijnen. Och, eerlijk gezegd vinden we dat nog niet het belangrijkste. Héél het weekend moet een gezellige boel worden, en dat is wel gelukt. Het is niet zo dat we een kroegentocht hebben gehouden, maar we hebben wel uiteraard een goed restaurant bezocht.
De wedstrijd, 31000 voorinschrijvingen. Eigenlijk is dit te massaal, maar zolang ik helemaal vooraan mag staan, kan ik toch wel vlot starten. Ik vraag me wel af hoe sommige die ook in dit vak staan hier terecht komen. Je mag niet op uiterlijk oordelen, maar ik kon me niet indenken dat alle lopers in dit vak binnen, zeg maar, 75 minuten gaan finishen. Omdat ik niet helemaal vooraan stond (bewust) moest ik relatief rustig starten. Toch kon ik al vlug op tempo lopen, maar vind dan maar eens een clubje lopers dat hetzelfde tempo loopt. Vooral omdat het parcours wat pokdalig is, is dit lastig. De een gaat beter naar boven, de ander moet het hebben van de snelheid afwaarts. Ikzelf heb altijd de Alpe in gedachten als ik naar boven moet, ik ben een klimmer dus. Het bewijs was aanwezig, na de eerste 5km is de baan zo vlak als een panne(n)koek (die veranderlijke Nederlandse spelling, ik weet meer niet hoe je dit woord schrijft!!). Maar het is die 5km dat ik ingelopen word. Moeilijk, ik word achtervolgd door minstens 24000 idioten die zijn komen opdagen, dus d'r zijn er altijd bij die mij nog inhalen. Maar bij aankomst bij de zevenheuvelenweg kon ik lachen, want toen bleek dat ik de molshopen heel goed kon verteren. De inhalers werden weer terug gepakt, met tempo! Oké, terug naar beneden kwamen ze wel iets terug, maar telkens als de trein weer naar boven moest, kraakte het weer naar hartelust bij mijn medelopers. Nou moest ik mezelf ook niet opblazen, natuurlijk. Maar als je weet hoe de ronde loopt, is het risico niet zo groot. De laatste 3 tot 4 kilometer is het voornamelijk naar beneden en kreeg ik het voor elkaar een behoorlijk tempo te handhaven. Ook kwamen er twee meisjes in beeld die helemaal vooraan waren gestart, bij de prominenten zeg maar. Ze gingen hard, maar het was mijn eer te boven achter hun te finishen. Dus een drijfveer om mijn tempo te verhogen. Zeker toen één van de twee de kop deed voor een groep mannen waar ik ook bij liep. En omdat het publiek steeds maar massaler aan de kant stond werd het mij te gek. Ik laat een meid niet het tempo bepalen voor mij, hoor. Dus nóg maar eens aangezet om alles achter me te laten en doorgaan, al moest de onderste steen naar boven komen. Ik heb hierbij nog wat lopers gepasseerd, maar was al te blij dat de boog voor de laatste kilometer zich aanmeldde. Dan zie je van die gemene bordjes die de meters aangeven, en die doen pijn. 750 meter, 500 meter, 400 meter, 300 meter, 200 meter en sprinten. Elke seconde is belangrijk voor de positie in dit veld. En dat doe ik ook, hoe aanstellerig dit er uit ziet maakt mij niet uit.
En dan binnen, 52'11". Zeker geen P.R., maar dat zat er op voorhand al niet in. Ik heb mijn snelheid nog niet echt terug, te weinig getraind na de marathon. Maar het valt me zoveel mee dat ik wel 17.3 gemiddeld heb gelopen. Ik verwachtte ook niet bij de eerste 100 te eindigen, maar dan de 89ste plaats.....
Conclusie, supertevreden met het resultaat, een geweldig weekend met goed weer, want dat was het wel. Hier kan ik mee vooruit. Volgende poging op deze afstand word weer Rotterdam, eind februari. Ik raad deze wedstrijd iedereen aan, doen!!
Volgende wedstrijd op het program is Kieldrecht.

6 opmerkingen:

  1. zie elke wedstrijd maar weer apart.
    ik heb jaren na elkaar gekoerst,[weet je wel, op een racefietsje]en elke wedstrijddag is anders,veel wind,weinigwind,veel of weinig concurentie,allemaal factoren die bepalen hoe hard je gaat en ofje wel of niet wint.
    het belangrijkste is altijd weer,vindt je het zelf nog leuk.
    zolang je jezelf kunt oppeppen om weer vol aan de bak te gaan is het goed.
    deelnemen is niet altijd belangrijker dan winnen,en dat winnen hoeft niet deeerste plaats te zijn.
    de cowboy,(broertje rik)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij zulke wedstrijden is er één concurrent, Rik. En dat is de klok. Ik wist dat een pr er niet in zat, maar de gelopen tijd valt me veel mee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben in elk geval blij dat je nog genoeg vuur over had in het laatste deel. Het zegt me dat je snel weer je oude snelheid terug hebt. Veel succes op de Juul van de Walleloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien de snelheid van voor de kustmarathon nog niet geheel terug, maar toch sneller dan vorig jaar. Ik vind het behoorlijk indrukwekkend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nuhn goejedag met wat een snelheid heb je weer gelopen zeg. En wat een aantal rondhuppelende meisjes in het deelnemersveld allemaal voor gevolgen kan hebben om er nog een schepje boven op te gooien! Hier kan en MOET je bijzonder tevreden mee zijn. Klasse Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wij genieten Edwin

    Ik heb Edwin zijn basis weten uitbouwen op de korte afstand, daarna voelde Edwin iets op te bouwen op de 10 km wedstrijden, met die gegevens is hij één van de grondleggers van de juiste opbouw, om daarna hedendaags de vruchten te plukken van zijn kunnen, nu triomfeert hij in de categorie van de subtoppers, dwz, Edwin kan in eigen regio en over de grens bij de groten gerekend worden. Edwin je bent voor ons in Zeeuws Vlaanderen de trots, ga zo door daar genieten we van!

    groetjes
    william

    BeantwoordenVerwijderen