zondag 30 november 2008

Wat wordt het nou?

Ik moest in ieder geval flink aan de bak, daar in Kieldrecht. Zo gauw je de grens oversteekt weet je niet zo goed waar je mee te maken krijgt. Gezichten zeggen mij niet zoveel, maar achteraf de namen, dan gaat er een belletje rinkelen.
Direct na de start ging er één direct alleen ervandoor, en ik had al aan zijn startnummer gezien dat hij ook voor de langste afstand ging. Ik kon niks anders doen dan meegaan, dit tempo kon ik wel opbrengen. Na twee kilometer kwamen we bij het keerpunt voor de kortste afstand en hierna bleven we met twee over om de langste afstand te lopen. Het duurde daarna niet lang of Tom van Driessche, zo zijn naam was, verhoogde het tempo op zo'n manier dat ik gelijk het nakijken had. Ik had gelijk in de gaten dat ik voor de tweede plaats moest gaan, Tom had zich waarschijnlijk alleen wat warm gelopen en ging nu op vol vermogen weg. Toch toen Tom ongeveer een metertje of 100 voor me liep, werd het gat ook niet groter. Integendeel, bij het 5km punt liep ik weer behoorlijk op hem in, en dreigde hem te passeren. Maar daar paste ik voor, is dit een techniek die hij toepast? Dat bleek wel, want toen ik Tom op de hielen zat, ging hij er weer als een speer er vandoor. 'Nou, nou, als je dat blijft volhouden zo, ik vind het maar vreemde manoeuvres die je uitvoert, jongen', dacht ik bij mezelf. We zullen maar zien waar het schip strandt, en ik bleef mijn eigen tempo aanhouden. Zo'n wispelturige loper heb ik nog niet meegemaakt, en ik begreep er ook niks van, dit moet toch eens opbreken. Ondertussen bleven we allebei bij elkander min of meer in de buurt. Persoonlijk zou ik het niet zo interessant vinden om op slechts 50 tot 100 meter gevolgd te worden. Tom keek ook al af en toe eens om of ik er nog wel was, en ja hoor, surprise, ik volg nog hoor!! Maar ondertussen zat ik wel mooi in dubio, moet ik nou aanzetten om toch te gaan voor een eerste plaats? Maar eigenlijk ging ik al wat hard, dus loop ik mezelf dan niet te pletter. Er moest toch iets gebeuren, want na de schitterende wandeling door de polder en in het Antwerpse havengebied, dat verrassend veel natuurmoois te bieden heeft, naderden we met rasse schreden het dorp, over hetzelfde pad alswaar we vertrokken waren, begeleid door een politiewagen met toeters en bellen (dit kan alleen in Belgie, hé, schitterend). Als, ik zeg, als ik niet probeer om nog een poging te doen om Tom bij te halen, dan krijg ik een hééél slechte avond'. Als ik er bij kan komen, dan komt het met een sprint wel goed, dat kan ik er altijd nog uitkrijgen, dat heb ik al meerdere malen eerder bewezen. En langzaam kon ik aansluiting krijgen, terwijl Tom nog weer eens probeerde te versnellen. Dit wordt leuk, ik ben zelf op dat moment ook al helemaal op. Kan ik het nog, wanneer moet ik proberen, ga ik dan niet te vroeg, wat kan hij nog weergeven? Allemaal vragen, ik word aangemoedigd door William die daar aan de kant staat, één van de organisatoren van deze wedstrijd. Marian moedigd mij aan, en ik heb het nodig. Maar mijn redding is het dorp zelf. Waren het allemaal mooie rechte banen in de polder, in het dorp zijn het allemaal bochten tot de finish. En ik hoor dat Tom helemaal op is, en op 500 meter ga ik. En ik ga gelijk hard over hem, zodat Tom zeker geen aansluiting kan vinden. En ik zet nog flink wat bij, het vermoeide valt helemaal weg. Straks na de finish mag ik moe zijn. 50 Meter voor de streep, ik kijk om, maar Tom is ver weg. En onverwacht, in eerste plaats voor mezelf, bezet ik de eerste plaats. Met een tijd van 39'40" over 11,5km ben ik zeer tevreden. Dat ligt toch rond een gemiddelde van 17,4 per uur. Dat wel dankzij Tom van Driessche, dat ik nog eens flink heb moeten doorstappen.

De correcte uitslag

8 opmerkingen:

  1. Ik begrijp die Tom wel hoor...ik zou...mocht ik daar uberhaupt in staat voor zijn...ook niet op gokken om met jouw de sprint aan te gaan..ondanks die korte pootjes van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De meeste lengte zit bij mij onder de gordel, dus verhoudingsgewijs heb ik geen korte pootjes, vandaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jawor, zo kan ie wel weer. Nog een beetje aan competitievervalsing doen ook door met 3 pootjes te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Edwin,

    Natuurlijk kan ik het niet nalaten om mensen zoals U Edwin vooruit te roepen, op 500 meter van de aankomst waarvan je een tiental meter moeten prijs geven aan een Belgische (sub)topper, lijkt me heel normaal, wat Kieldrecht betreft, weet je Edwin, wij waren destijds een (h)echte marathonclub, om de veertien dagen trokken we samen met heel veel loopvrienden naar de Graauw, waar wij de gasten waren van Remy en Henny, de korte maar krachtige en afwisselt, lange wedstrijd van 21 km > > 28 km, met deze loopomstandigheden kregen we het juiste recept voor geschoteld, om een perfecte marathonwedstrijd te kunnen lopen, de basis in combinatie met lange duur wedstrijden waren uniek in gans België en Nederland.
    Wat de Kiedrechtse runners betreffen, vergeten zij hun roots niet! “De Jules van de Walle loop” is genoemd naar een van de beste lopers die Kieldrecht ooit gehad heeft, spijtig genoeg heeft Juul ons veel te vroeg verlaten (auto ongeval) hij wist als geen ander ons te motiveren.
    Harvey, Rudy, Fons en nog vele anderen lopers uit Zeeuws Vlaanderen en ver in België, wisten op een of andere manier de runners van Kieldrecht te waarderen, de vele trappisten en loopdiscussies waren een uitlaatklep van velen onder ons op Graauw.
    In naam van mij en tal van de oude bekenden, bedankt runners van Kieldrecht, jullie hartje klopt nog steeds sneller, wanneer er gepraat wordt over het verleden, bedankt dat jullie steeds jullie loopsteentje willen bijdragen, hopelijk tot volgend jaar, maar daar ben ik zeker van, Ronny van Acker was bijzonder verheugd, de mede oprichter vd Kieldrechtse runners en organisator van deze leuke wedstrijd.

    Edwin je bent een prachtige winnaar een winnaar waar wij bijzonder blij mee zijn!!

    Groetjes
    William

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een mooie reactie vanuit Kieldrecht.
    De tijd dat we in o.a. Graauw liepen weet ik me nog zeer goed te herinneren. De uitslagen van toen heb ik nog liggen.

    Weer een prachtig resultaat Edwin!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als er ooit een boek geschreven wordt over Remy Mangnus dan hoop ik dat William het schrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eigenlijk zou William een eigen blog moeten hebben, trots dat hij zo'n reactie op mijn blog heeft geplaatst. Vind het sowieso leuk reacties te ontvangen en te lezen, bewijs dat ik gelezen word. Stanny, die uitslagen zou ik graag eens zien, heb je nog van die prachtige wisky staan?

    BeantwoordenVerwijderen