maandag 5 januari 2009

Oliebollen en nieuwjaarswensen.

Omdat ik al een paar maal gevraagd ben om eens mee te lopen bij de 'oliebollenloop' in Hoek, besloot ik dan daar maar eens te starten i.p.v. mijn geplande training te volbrengen. In eerste instantie voelde ik me wel zoiets als het 5de wiel aan de wagen, ik had de indruk dat dit loopje eigenlijk voor de ingezetenen van Hoek bestemd is. Georganiseerd door het plaatselijke voetbalteam waren het ook voornamelijk voetballers die meeliepen. Ik voelde me bekeken, zo van 'wie is dat?'. Kwam er gelukkig nog een loper opdagen, Paul Kingma, ook een inwoner van Hoek, en was al even verbaasd als de rest van wat ik daar kwam doen. Paul had het parcourrecord en was eigenlijk niet van plan dat af te staan. Het werd een wedstrijd zonder veel blabla, inschrijven was even de naam noteren, geen startnummer en geen inschrijfgeld. Met 38 deelnemers was men tevreden over de opkomst en over het algemeen was het meer van 'lang leve de lol'. De ronde ging over een kleine 8km door de polder met de start bij het voetbalveld, om dan aan de andere kant van het dorp uit te komen en door het dorp weer terug naar het voetbalveld voor de finish. In het dorp zelf moest je zelf maar de kortste weg zien te vinden. Voor de bewoners geen probleem, maar ook ik wist heel goed de weg in Hoek. Omdat ik hier al meerdere malen ben geweest met de vrachtwagen om bouwmaterialen te leveren was dit geen probleem. Ik had toch de luxe dat er twee fietsers voor mij reden die mij de weg wezen, ik had niet anders gelopen. Na een mooie ronde door de polder met schitterend weer kwam ik in 26'37" bij de finish waar aardig wat publiek stond. Na de finish van de laatste loper, was de prijsuitreiking in het gezelligste (en enige) café van het dorp, met een overvloed van oliebollen en champagne (nouja, bubbeltjeswijn) en dit was allemaal inbegrepen bij het inschrijfgeld, dus gratis. Een overvol café, ik had vragen te beantwoorden en men vond het toch wel aardig dat ik er kwam lopen. Bij de prijsuitreiking had iedereen prijs en ik kwam in het bezit van een heuse wisselbeker, met de verplichting dus om de volgende keer weer mee te doen, zoals men zei. Ik was dus geaccepteerd.Nog een leuk verslag op de site van de voetbalclub.

Dan nieuwjaar, Heikant, de Jeff Thuy memorial. Na de nodige nieuwjaarswensen en het warmlopen was om 15h de start van deze mooie loop. Een loop die ik niet wil overslaan, de editie in november mis ik, omdat ik dan in Nijmegen zit. Op voorhand al eens gekeken en gepolst hoe het zit met concurrentie en ik weet het nog niet. Misschien een onbekende loper, misschien Kristof Rul. Ik sprak hem voor de start en hij vertelde dat hij weer aan zijn snelheid aan het werken was. Kan gevaarlijk zijn voor mij. Ach, we zullen zien. Het is zaak om loeihard te starten om vooraan te zijn, de eerste kilometer ligt er nogal slecht bij. Dit gaat over een zandpad waarin diepe sporen zijn gereden en die nu opgevroren zijn. Opletten waar je loopt, en dat gaat gemakkelijker als je vooraan loopt. Ik loop samen op met Kris Derveaux die de middenafstand loopt. Ook Angelo Postma liep voor de middenafstand bij ons. Maar ook Matti Buysse bleef volgen, en hij liep wel, net als mij, de langste afstand. Ook na wat speldeprikken van mij na een scherpe bocht mochten niet deren, Matti bleef volgen. Ik ging het maar over een andere boeg gooien en liet hem voorgaan. Eens zien of hij hetzelfde tempo aanhoudt. Het ging op en af, dan wat rustiger, dan wat harder, een beetje wispelturig. Toch ging het tempo boven verwachting hard en ik was niet zeker van een overwinning. Of er zou gesprint moeten worden. Uiteindelijk kwam ik weer voor te lopen, en na 8km te hebben afgelegd moesten we van het asfalt op een licht glooiende weg weer het bos in over een zandpad. En dat was de druppel voor Matti, hier viel een gat dat hij niet meer kon dichten. Dat werd ik vlug gewaar, dus om een zekerheid in te bouwen versnelde ik iets. Misschien wel wat link, we moesten nog 4,5km lopen. Toch kon ik mijn nieuwe tempo goed houden, het gat werd groter volgens de begeleiders op de fiets. Ik wou het ook volhouden, het was nu een wedstrijd tegen de klok. Ik kon ruim onder mijn tijd van het vorige jaar uitkomen als ik zo doorga. Met 42'23" is dit voldoende gelukt, tegenover de 43'24" van een jaar geleden. Over 12,5 km met een groot gedeelte over zandpaden ben ik geweldig tevreden met het resultaat. Een gemiddelde van 17.7km/h, 3'23" per km, ligt boven mijn doel, maar ik heb dit nu wel gehaald.

Zou het mogelijk zijn om naar 18 per uur gemiddeld te gaan? Dan had ik deze ronde in 41'45" moeten lopen. Dit resultaat had ik nu ook niet verwacht, dus misschien...







Met dank aan Edwin v.h. Westeinde voor de foto

1 opmerking:

  1. Van oliebollen eten ga je dus zeker niet langzamer lopen blijkbaar. Misschien dat je er op 3 oktober a.s. ook maar een paar moet meenemen in je boterhamtrommeltje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen