zondag 14 november 2010

Verzopen bende..

Met een lichte vorm van tegenzin, want mijn weertype heerste totaal niet tijdens de Jeff Thuy Memorial in Heikant. Maar ik wil onderhand eens weten hoe ik presteer zo vlak voor de 7-Hills. Die cross van vorige week had niet veel goeds bijgedragen, mentaal gezien. Dus Heikant, met heel veel regen de afgelopen dagen en met voorkennis van het te lopen parcours wist ik dat dit een drassige, modderige en zeiknatte editie zou worden. Volgens kenners had het parcours er al slechter bijgelegen, maar dan word hier alleen gesproken over de eerste te lopen kilometer. Dit betreft een gedeelte van het waterwingebied en waar de Stekense bossen beginnen. Dit werd zoeken naar de ideale baan, vele diepe plassen die vooral modder bevatten. Zaak om snel te starten en vooraan mee te gaan. Dat begon al goed, wat te laat bij de start, ongeveer gepositioneerd in de derde rij. Natuurlijk stonden er mensen op de eerste rij die er eigenlijk niet moesten staan, die gaan direct in de weg lopen. Een slechte start, maar gelukkig niet alleen voor mij. Ik had Jordi Van Guyse al ontdekt, die ik al op voorhand de overwinning toekende...of Chris Verbeek, weliswaar 8 jaar ouder dan mij, maar iemand die vorig jaar nog de Eindhovense marathon in 2h27 (1ste master 50+) had gelopen...die onderschat ik ook niet. Uiteindelijk wist ik wel snel de voorhoede bereiken, met wat tussensprints door de blubber, en kon als eerste voor de langste afstand het asfalt betreden. Al snel kwam Chris bij me te lopen, en na de eerste twee kilometer in 6'30'' te lopen, moest ik onderkennen dat Chris zijn tempo mij te hoog gegrepen was, en moest lijdzaam toezien dat het gat ruim groter werd. We werden weer de bossen ingejaagd, waarbij de bospaden (autobreed) er verschrikkelijk bij lagen. Veel plassen, en verhard met nogal grove steenpuin was het hier lastig lopen.

Het 5km punt, iets te langzaam naar mijn zin, in 17'10'' ofzo. Maar ja, met de huidige omstandigheden, regen, slechte weg en best wel fris...

Op naar 10km, had de punten op voorhand al opgezocht, en bereikte deze afstand in slechts een seconde of 10 langzamer dan dat ik in Breda had gelopen , en ik moest nu nog 2,4km verder. Dus dit was een opsteker, Breda liep ik in 34'30''. Maar ik moest gaan oppassen, ik begon al wat strubbelingen te voelen, deels oorzaak afkoeling, deels oorzaak sprongen makende om plassen te ontwijken, wat ik dus nog niet heb afgeleerd (kustmarathon), deels oorzaak slechte voorbereiding door te weinig water te hebben gedronken op voorhand (minstens 1,5l. in de ochtend). Gelukkig, ik had het gered zonder kramp te krijgen. Een tweede plaats in 43'09'', ruim een halve minuut op de winnaar, ik zelf ook weer op een halve minuut op de nummer drie.

Een tijd waarmee ik tevreden mag zijn, hoewel ik er vorig jaar nog 42'20'' had gelopen op dezelfde ronde. Toch zou ik in dit tempo in Nijmegen een nieuw 7-Heuvelen PR kunnen lopen. Geen PR algemeen, want dan moet ik nog een stuk sneller, en dat zou eigenlijk wel moeten kunnen, daar in Gelderland...

4 opmerkingen:

  1. Lopen in de regen is misschien niet zo leuk, maar het kan altijd erger. Zoals uit je bed gebeld worden om te komen werken dankzij een weekend-zieke collega bv.
    Volgende week kan het dus alleen maar beter zijn!
    Veel succes en plezier volgende week bij de 7^^.

    Benny NL

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Edwin, toch een opvallende prestatie van je in Heikant. Je laat o.a. Jordi van Guyse achter je en loopt een mooie tijd.

    Volgens mij ben jij toch echt het best op de weg, daar ben ik sterk van overtuigd. Kijk naar je pr's op de weg en vergelijk ze met de baan. Zo vond ik tijdens de Moerschanscross het gat met Martijn en Erwin opvallend groot (nog voor je pijnscheut). Op de weg lijk jij altijd wat meer te kunnen. Als je volgende week zo loopt, komt het goed! Een PR zou prachtig zijn, het is je van harte gegund na je blessure-periode.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een half min. achter een Belgiese topper.Zal het gaan ja!! En dan die perfecte tussentijden. Je was weer even vergeten dat je door de bagger liep zeker.En voor volgende week, er liggen echt 7 heuvels hoor!! En ik kan het weten. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet aanwezig zijn bij je eigen wedstrijd is beroerd Benny, maar ook in de week van een belangrijke wedstrijd een dag in bed moeten blijven en dan nog wat dagen beroerd rondlopen is ook niet echt om vrolijk van te worden. Marcel, daar wil ik eens in een nieuw bericht op in gaan.
    Je hebt gelijk, Fons, ik ben tenslotte geen crosser, dus het zal idd wel gaan!!

    BeantwoordenVerwijderen