zondag 14 oktober 2012

De naïviteit voorbij...

Had ik in eerste instantie geen idee van het wederom falen een marathon uit te lopen, de laatste dagen was het dus reconstrueren van de afgelopen training/ en wedstrijd indeling. Misschien toch wel té weinig kilometers gemaakt. De kilometers die wel gemaakt zijn, waren af en toe in te warme omstandigheden waarbij ik teveel heb gegeven. Tot twee maal toe een halve marathon in extreem zomerse omstandigheden in korte tijd. Ik heb afgelopen zondag zelf gezien hoe gebroeders de Ketelaere respectievelijk 1h11'20'' en 1h11'22'' liepen. Dezelfde broers die enkele weken geleden minuten na mij finishten in Nieuwpoort. Dat noem ik eens 'pieken op het goede moment'. Was ik op de dag des oordeels opgebrand? Het lijkt er wel op. Nu heb ik zelf altijd al moeilijkheden gehad met wedstrijden die langer dan een uur duurden. Tot en met een 10 mijl kan ik tot op het bittere einde een mooi tempo aanhouden. Een halve marathon gaat 17 kilometer goed, daarna krijg ik het fysiek zwaar. Een stuk mentaliteit zal er ook wel deel in hebben, eenmaal 60 minuten te hebben hard gelopen.
Neemt alles bij elkaar de teleurstelling niet weg, maar de beslissing om in het vervolg het tot maximaal een halve marathon te houden lijkt me eenvoudiger dan nog eens een poging te wagen op de, voor de hardloopwereld ó zo belanghebbende Olympische afstand. Misschien ben ik niet geschikt voor dergelijke afstanden, het rustige starten ligt me sowieso niet. Dat wil ook niet zeggen dat ik nooit meer een poging zal wagen, maar daar neem ik nou nog even de tijd voor. Ik zal ook de voorbereiding wel anders aanpakken. Als ik terug kijk naar mijn voorbereiding bij mijn eerste marathon (de enige die ik dan ook heb uitgelopen), dan kwam daar één enkele halve marathon wedstrijd in voor. Ik heb toen in 2008 dan de Kustmarathon, in stormachtige omstandigheden uitgelopen in 3h06.
Lesgeld, zal ik maar zeggen. Ondertussen heb ik deze week een duurloop van 20km uitgevoerd in 1h25. Een beetje frustratie eruitlopen. Dat deed dan wel goed, ik heb blijkbaar niks opgelopen en ben weer op pad.
De draad oppakken en vertrekken....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten