zondag 21 oktober 2012

Schadeanalyse

Ideale loopomstandigheden. Zo was het deze zaterdag om de schade eens op te meten na mijn 3/4 marathon van twee weken geleden. Daarom ben ik van start gegaan op de Kauter voor de Hulsterlooloop. Ik doe de langste afstand die 12,5 kilometer door de open polder slingert. Nouja, slingert? Het zijn voornamelijk lange, rechte wegen met af en toe een bocht. Iets waar ik wel van houd. Bij de loop houd ik als maatstaf de 10 km in Utrecht van enkele weken geleden. Het gaat mij om de snelheid, en aangezien het weer meezit, nauwelijks wind, droog en 15 graden wil ik weten wat ik nú kan. Dat die 32500 meter nog in de weg zou zitten leek mij niet navenant, ik beschouw deze als een behoorlijk pittige duurloop (ahum). Trouwens, ik heb mijzelf toch wel al eerder getest. Deze week nog op de baan 5 x1000 meter uitgevoerd, de traagste in 3'40'', de snelste in 3'14''.
Ik hoop wel samen te kunnen lopen, een beetje strijd houd de snelheid hoog. Ik startte snel, vanwege de bochtige en vrij smalle straatjes bij de start. Het tempo lag tijdelijk op 2'51"/km. Dát zou een mooi streven zijn dit de rest van de loop te doen, maar dat is dan wel een Keniaans schema. En dat ligt me niet zo! Och, het dorp nog niet uit en ik kwam tot rede. Mijn doel was bereikt, ik heb niemand in de weg gelopen dus ik kan mijn uitbarsting tot bezinning brengen. Ik krijg aansluiting van Sander Verminck en Benjamin Gerrits. Het tempo blijft vrij hoog, maar daar ben ikzelf mee begonnen dus ik kan geen verwijt maken richting mijn lotgenoten. Ik begin me af te vragen hoelang ik dit ga aanhouden, het is nu ook dat vooral Sander het kopwerk overneemt. En aangezien de eerste drie kilometer enkele seconden boven de 10 minuten zijn afgelegd, dus met een kleine 18 per uur met een beetje kopwind, besluit ik dit minstens 5km vol te houden. Willen die knapen op hetzelfde ritme de weg vervolgen, mijn zegen hebben ze. Na die 5km, ik ben er nog bij, een kleine lus in de polder om daarna de wind in de rug te verkrijgen. Ik ben enigszins verrast, het tempo valt hierbij ook iets terug. Ik had me ondertussen ook herpakt, de tweede adem, zeg maar...
Nu heb ik weer wat hoop, alhoewel de wegen wel erg verschrikkelijk lang zijn in dit gebied. Ik bemerk ook weer een versnelling, maar hoef nu niet met mijn tong over het asfalt om te volgen. Benjamin hangt aan een elastiek, die uiteindelijk breekt. Het gaat nu om Sander en mezelf voor de eerste plaats, hoewel er nog wat kilometers te lopen zijn. Toch...na 8km wedstrijd breekt ook Sander. Een kleine helling om een dijk over te steken, net bij een drankpost kan ik me loslopen. Die drankpost laat ik voor wat het is. Ik had toch al niet de neiging iets te nemen, zonde van de tijd. Ik loop dus weg, hoewel ik behoorlijk mijn best moet doen. Het tempo gaat richting 3'26''/km, en ik zie wel of  ik dit kan vasthouden. Ik kom nu op het deel van het parcours waar ook de lopers van de middenafstand hun laatste kilometers afleggen. Er loopt nog redelijk wat volk, en om dan af en toe aangemoedigd te worden door deze lopers doet me wel goed, alhoewel het me niet leuk lijkt gepasseerd te worden door iemand die een 5 kilometer langere afstand heeft afgelegd.                          

Dus kom ik niet helemaal solo terug in Nieuw-Namen, maar omdat ik ondertussen rond de 3'20 per kilometer afleg, hoop ik wel dat mijn finish niet onopgemerkt zal plaatsvinden. Komt nog bij dat er de gehele route een auto van de organisatie de baan vrijmaakte, dus het zal wel duidelijk zijn dat ik de lange loop heb uitgevoerd. Een persoonlijk nieuw record op deze ronde, met 43'45'' ben ik 1'06'' sneller dan twee jaar geleden. Moet ik eerlijk vermelden dat er toen wel meer wind stond, en dat dit in deze open polders natuurlijk behoorlijk parten speelt.
Toch zeer tevreden, ik hoop wel terug iets sneller te kunnen worden want dit gemiddelde is niet voldoende om te kunnen slagen in Nijmegen. Maar ondertussen krijg ik het nog voor elkaar die snotneuzen eruit te lopen, hoewel het me deze keer wat lastiger werd gemaakt. Tja, er komt een dag.........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten