woensdag 18 juni 2008

Kalm aan, en rap een beetje..


Nou, dat was een heftige training deze avond op de baan! Na 5km te hebben ingelopen rond de wallen van Hulst, hield ik het voor gezien. Van de inloop alleen was ik al bekaf. Ik heb dan nog even de warming-up op de baan meegemaakt, en dat was dat. Helemaal vreemd is dit eigenlijk niet, ik moest zonodig de wedstrijd in IJzendijke op dinsdagavond nog lopen. En dat breekt op een gegeven moment op, na zondag de 8km(de werkelijke afstand)in Zuiddorpe te hebben gelopen. Hoewel opbreken een groot woord is, genoeg is genoeg, maar mijn linkerkuit prikkelde al de hele dag. Voorzichtigheid is geboden. Och, slimmer zal ik nooit worden. Nu heb ik in het verleden toch wel problemen gehad na het lopen van twee wedstrijden in twee dagen tijd, ik leer er niks van. Deze keer zat er wel een dag tussen, maar het schijnt dat de last na een wedstrijd na twee dagen het grootst is. Dus nu heb ik nog stommer gedaan dan in het verleden. Zo dramatisch zal het toch niet zijn, ik heb nou nog ruim drie dagen om te herstellen voor Roosendaal.
Leuke wedstrijd in IJzendijke, op een mooi parcours rond het dorp. Het merendeel van de zes te lopen ronden gingen over grindpaadjes langs het Bolwerk. Geen snel parcours dus. Al snel kwam ik Kris Derveaux tegen die zoals altijd gekozen had voor de middenafstand. Als ik een beetje goed zit deze avond, kan ik proberen om 8km bij hem te blijven. Dan ben ik al lekker op dreef, die laatste 4km bol ik wel uit. Maar goedzitten op een doordeweekse avond valt niet mee, na een dag werken in een bouwmaterialenmagazijn.
In afwachting van de start zijn er wat wedstrijdjes voor de jeugd, terwijl we dat bekijken zie ik Sjaak Luteijn de straat inlopen. Nu word ik wat onzekerder over de uitslag van deze avond, kan ik Sjaak bijhouden? Maar Sjaak staat ingeschreven voor de middenafstand, hij doet het deze avond wat rustiger na het verdiende zilver afgelopen weekend op de 5km. Ik krijg al wat spijt van m'n lange afstand inschrijving, het had een leuke strijd kunnen zijn op de 8km. Sjaak, Kris en misschien ondergetekende, ik sluit mezelf toch niet uit.

De start, zoals verwacht gaat het gelijk hard. Ik ga mee zolang ik kan, en het duurt niet lang voordat we met z'n drieën een gat slaan tussen de rest. Ik moet wel bedenken, dat ik twee rondjes van 2km alleen zal moeten doen, als ik dit tempo vol kan houden. Eén ronde, geen probleem, tweede ronde, ik volg wel. De derde ronde versnelt Sjaak, Kris moet Sjaak lossen en zelf verkies ik het tempo van Kris boven die van Sjaak. Sjaak speert gewoon weg, wat is die vent sterk! Met de vierde ronde in te gaan, lijkt Kris wat stil te vallen. Dit kan ik niet gebruiken, ik had ondertussen vernomen dat Patrick van Quekelberge eveneens de 12km loopt. Ik wil me nu niet meer in laten lopen, en die kans is wel reëel, Patrick loopt goed. Dus ik versnel, in de verwachting dat Kris wel zal volgen, maar dat gebeurt niet! Ik zal dus vóór Kris zijn, als hij gaat finishen. Met dit gegeven krijg ik toch een flinke duw in de rug, en gooi er maar nog wat kolen op. Die laatste twee ronden zullen zwaar worden, ik heb geen enkel idee hoever Patrick achter me loopt. Ik verwacht hem eigenlijk elk moment langs te zien komen. Niet dat ik terugval had, zo voelde het tenminste niet. Achterom kijken is geen optie, met de vele bochten en bebouwing zie je toch niet ver. En achterom kijken is een teken van zwakte, onzekerheid. Dít kan degene die achter je loopt redeneren, en zal zeker gaan proberen je te achterhalen. Daarbij worden er nu ook veel lopers gedubbeld, dus zie maar eens zo snel wie er achter je vodden zit. Slechts één optie, na elke bocht, hellingetje, of wat voor oneffigheid, direct versnellen. Om uiteindelijk dan toch als eerste voor de zesde maal de steile helling bij de molen te bestormen. De tweede overwinning deze week. Nog even afwachten wanneer Patrick de finish zal passeren. Dat duurt dan nog bijna twee minuten, tot mijn verrassing. Een mooie wedstrijd, en als de afstand klopt, heb ik wel erg hard gelopen. 39min32 voor 12km. Lijkt me sterk, maar laat het in de buurt zijn, ben ik altijd nog dik tevreden.
Carla heeft de 8km gelopen en was tweede bij de dames na clubgenote Sandra de Block, die deze afstand in 31'15" heeft afgelegd.
(nog een nieuwtje, ik sta nu bij de links op Atletiek Zeeland, voel me vereerd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten