maandag 21 april 2008

Kasseien



Ik had gisteren nog niet genoeg Belgische kasseien gezien in Antwerpen, dus heb ik er thuis deze middag nog een paar meter ingelegd. Over de wedstrijd in Antwerpen niks dan lof, een geweldige organisatie. Het is ook geen kleinigheid om 3 belangrijke tunnels af te sluiten voor een loopwedstrijd. Toch zullen ze de volgende keer nog wel eens goed overwegen, voordat men de Kennedy-tunnel afsluit, de verkeerschaos was kompleet.

De race zelf, ik stond toch bijna vooraan. Het voorste vak was uitsluitend voor wat bollebozen, oftewel B.V.'s, en natuurlijk de snelste, genodigde mannen en vrouwen. En jawel, de bij ons zo bekende Ingrid Y. stond hier natuurlijk tussen. Connecties hebben heeft zijn geweldige voordelen. Ik had zelf ook niks te klagen, want de start was in een geweldig brede straat gesitueerd, zodat een snelle start geen probleem was. Het was dan ná de start dat ik Ingrid voor de eerste keer tegenkwam. Kort gesprek, want Ingrid vond dat ik maar door moest lopen. Ik ben blijkbaar geen gezellig gezelschap. Maar ik moest toch wel even op gang komen, inlopen zat er niet in. Je moet wel op tijd in je vak staan, want anders sta je evengoed achteraan. Na een kilometer of twee zat de gang er goed in, maar een groep opzoeken waarmee ik verder kon was er niet bij. Ik loop liever mijn eigen race. Dan de Kennedy-tunnel in, een vreemde gewaarwording om daar door te lopen. Ook wel een beetje een raar gevoel dat je bekeken word door mensen vanuit stilstaande auto's, die in de file stonden omdat 1 tunnel afgesloten was om 15000 hardlopers doorgang te verlenen. Maar goed, de tunnel in ging hard, maar dan moet je ook weer naar boven, en dat bleef maar duren. Om daar kort erop de volgende tunnel in te duiken. Het was hier dat groepen uit elkaar vielen. Ik heb deze hindernissen met beleid genomen, het was nog een heel eind naar de finish. Maar dan de entree in Antwerpen zelf, stond er overal publiek, zelfs bij beide tunnels, maar in het centrum was het helemaal raak. Bij de kaaien begon het al, echt rijen dik, ongelooflijk. En dan loop je daar tussendoor! Later vroeg ik me af, of er wel genoeg ruimte was om al die lopers door te laten. Ik liep daar dan nog relatief 'alleen'. Bij de finish van de marathon op de markt werd mijn naam genoemd door de speaker, die er nog bij vermelde dat ik op een goede positie liep.(was het Willy?) Wat me ook opviel is dat, toen we de kasseistraatjes opdraaiden, bij sommigen het tempo helemaal terugviel. Mooi, weer een paar plaatsen opgeschoven. Dat doet bij mij m'n tempo opvoeren, ook omdat ik aan de laatste kilometers bezig was. Verrassend snel was daar opeens de konijnenpijp, en dat is zo'n lange afdaling. Ik had al vlug door dat ik hier niemand kon inhalen, integendeel, er liep zo'n 5 man voor mij, die langzaam uitliepen. Als ik het moet schatten, ik liep hier toch wel een 18/19 per uur. Maar ik vertrouwde op een sterk punt van mezelf, heuvel op! En jawel, terwijl ik met een flink tempo deze hele lange helling de tunnel uit bedwong, kon ik dezelfde 5 man moeiteloos passeren. Nu wel volhouden, de tunnel uit, nog een paar honderd meter, een bocht van 180 graden en dan lag in de verte de finish. Dan was het echt in de verte, maar de toejuichingen die je hier krijgt, in deze brede baan, van het vele publiek. Dit is echt onbeschrijfbaar, zeker omdat ik daar solo liep. 50 meter voor mij liepen er, maar achter mij was de afstand groter. Geen behoefte meer voor een sprint, waarom zou ik. Mooi onder het uur gelopen, 58'23" met een 62ste plaats, beter dan verwacht, wel gehoopt. Ingrid heb ik gemist bij de finish, maar ze heeft in een prachtige tijd van 1h05'53" de wedstrijd gelopen en was daarmee 5de vrouw, plaats 302 overall. Proficiat, Ingrid.
Carla heeft de Ladies run gelopen, een afstand van 5 km en was 78ste van de 1925 deelnemers. Ze was zeer tevreden dat ze bij de eerste honderd was, het is dan ook een mooie prestatie.
Slotconclusie, degene die er niet waren om deze wedstrijd te lopen, hadden groot ongelijk. Dit was tot nu toe de mooiste wedstrijd die ik ooit gelopen heb, zonder twijfel.

3 opmerkingen:

  1. Je hebt gelijk Edwin,
    ook ik ben reuze enthousiast over deze wedstrijd, en nog steeds als ik er over vertel.
    Hij was berezwaar maar SUPER SPECIAAL !
    Hij staat bij mij niet op nr.1
    want dat is voor de Kustmarathon !!!

    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooie geslaagde wedstrijd dus geweest en lekker doorgekacheld door de konijnenpaipen. Als je zo lekker heuvelop gaat, ben ik benieuwd of je het op 4 okt. tijdens de k-marathon nog steeds zo leuk vindt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blij dat je ook zo genoten hebt van deze belgische wedstrijd, Edwin. En ja, het was Willy aan de aankomst van de marathon. Hij heeft Selena ook nog even willen interviewen, maar ze kon helaas geen pap meer zeggen na haar eindspurt ;-) De commentaren zijn uiterst positief in België, en de organisatie is ook blij dat de marathon stilaan weer op de kaart staat, maar de 10 miles blijft de trekpleister voor het grote publiek. De enkele negatieve commentaren pakken ze er graag bij. Als de mensen eens geen 1 dag op het jaar een andere oplossing voor de auto kunnen verzinnen ter voordele van de gezondere levenstijl... het zullen maw. gen sportievelingen zijn. Tijdens de autoloze zondag gelden gelijkaardige maatregelen en dan kraait er geen haan naar, het goede weer en de trektocht naar de kust zullen er ook wel voor iets tussen zitten. De organisatie heeft alvast laten weten voor een herhaling te gaan, maar misschien wel een regeling treffen met de toltunnel (tolvrij maken).

    BeantwoordenVerwijderen