dinsdag 1 april 2008

Fitness

Dan lees je weer eens wat, dat het voor een hardloper goed is om aan de gewichten te hangen in een sportschool, omdat sommige spiegroepen beduidend achter blijven in ontwikkeling.
Dan spreekt men over buik, rug, arm en weet ik veel allemaal nog, behalve beenspieren uiteraard, die dan getraind moeten worden.
Zal best wel waar zijn, ik zal dat niet bestrijden, maar vandaag realiseerde ik me dat ik in een bevoorrechte positie verkeer met mijn baan als magazijnmedewerker in de bouwhandel.
Nog vóór dat het vanochtend 8 uur was, had ik al 10,5 km gefietst en had ik al 500kg aan zakgoed versjouwt.
Vraag me niet hoeveel ik de rest van de dag verzet, maar zal best de moeite lonen.
Dus fitness kan ik overslaan, dit doe ik al de hele dag en word er nog voor betaalt ook.

Dan nu het lopen.
Afgelopen zaterdag getoeschouwerd bij de loop in Hulst, om daarna thuis zelf nog een uurtje te lopen. En dat ging slecht!!! Ik had al geen gemakkelijke ronde uitgekozen, door bos en over paden, maar ik was niet vooruit te branden. 12-12.5 tot 13 per uur, meer zat er niet in. En het voelde wel alsof ik vloog, ik begreep het niet. Volgens mijn Suunto had ik net 13 km afgelegd, dit heb ik toch even na getrokken bij 'afstandmeten.nl', en kwam tot de conclusie dat ik 14.6 km in dat uur heb gelopen. Batterij van de footpod bijna leeg, stom. Dus, 14.6km met een groot gedeelte door bos en over onverharde paden, dit ging heel goed, weer op de goede weg.
Zondag, rustdag. De volgende dag na een training is nog altijd weer de vraag hoe ik de training van de vorige dag verteerd heb. Valt niet tegen, weliswaar dat trekkend gevoel in mijn rechterbeen, voornamelijk bij het rekken. Ik had slechter gevreesd, omdat ik de vorige dag veel te hard ben gegaan.
Maandag, eindelijk weer eens volgens schema getraind. Ik had 20 km te doen in 1h29'29", dus niet al te hard, zo'n 13.4km/h gemiddeld. Deze training was, gelukkig, volledig pijnloos verlopen.
Uiteindelijk heb ik deze 20 km in 1h29'13" afgelegd, en met nog 1300 meter te gaan om thuis te komen, heb ik ruim een halve marathon gelopen in 1h36'. Werd ik nog begeleid door mijn broer Patrick, en dat loopt toch altijd prettiger vind ik persoonlijk, als er iemand meerijdt. Vandaag doe ik het rustig aan, dus geen training. Ik hoop wel de rest van de week te kunnen doortrainen, volgende week moet ik het weer rustiger aandoen. Alhoewel, het gaat om een wedstrijd over slechts 10 km, moet ik niet te zuinig voor doen.

Ik heb me ondertussen wel al eens verdiept over de te gebruiken voeding vóór en tijdens een marathon, ik ben een leek wat dat betreft. Voor een halve marathon doe ik niks speciaals, maar zelfs ik begrijp nog, dat je bij het lopen van een hele marathon hier niet mee wegkomt. Op Internet zie ik door de bomen het bos niet meer van al die gelvoeding, repen en drankjes. De één nog beter dan de ander, of de ene doet dat, en dat doet zus en zo...
Als ik dat allemaal lees, en je gebruikt dat spul, dan zou ik bijna geloven dat die 42 km geen probleem kan zijn.
Maar ik ben niet naïef!!
Hoewel het nog lang geen oktober is, tips zijn welkom.

3 opmerkingen:

  1. Best wel leuk om een 'rondje'van 20 km mee te rijden,op een scootmobiel !
    Jij loopt te zweten en ik heb het (bijna)koud..haha
    Ik heb in elk geval weer eens wat van de polders gezien en mijn km-teller afgesteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na 2 marathons gelopen te hebben en met 1 te lopen binnen 2 weekjes ben ik echt nog geen kenner maar ik kan je wel vertellen wat bij mij redelijk werkt.

    1. Veel drinken onderweg en het drankje wat je op de marathon drinkt ook tijdens de training gebruiken zodat je er aan gewend bent.

    2. Geen koffie drinken net voor de wedstrijd want je kunt er op wachten dat je tijdens de wedstijd moet gaan piesen (zowel theorie als praktijk hebben mij er op gewezen dat koffie vochtafdrijven is).

    3. Probeer eens energiegel of iets dergelijks. Ik merk dat na het innemen van een geleike het toch weer beter gaat. Er zijn trouwens ook lopers die er niet tegen kunnen dus gewoon proberen!!

    Verders geen tips. Mocht er in Rotterdam nog iets te binnen schieten dan hoor je het.

    Gr. Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ging vanavond weer lekker...zal je op woensdagavond nog eens wat tips geven, maar Wilco heeft er al een aantal mooie opgesomd in ieder geval. Aansluitend op wilco's 1e tip: bij elke 5 km drankpost effe STOPPEN om er zeker van te zijn dat je genoeg drinkt en er al lopende niets naast mietert. Die paar seconden die je daar verliest pak je meer dan het dubbele terug aan het einde van de rit !

    BeantwoordenVerwijderen