maandag 14 januari 2013

Uitlaatklep

Het wordt zo langzamerhand tijd dat ik nog eens een wedstrijd voor het 'echt' ga meelopen. In Heikant en St.Jansteen was ik wel aanwezig, maar liep mee om mee te lopen. Had ik in Heikant nog het fatsoen mezelf in te schrijven, bij de Steense rattenloop liep ik illegaal met Carla mee op de 6km. Dat had wel zijn redenen. In Heikant had ik al een stevige warming up te pakken, een duurloop in wisseltempo. Eerste kilometer in 4'40'', de volgende in 3'40'', en zo om en om 15km volmakend kwam ik nog op tijd in Heikant om me in te schrijven voor de 12km. Daar liep ik de eerste kilometers mee met Carla's nichtje op de 3km, om daarna een inhaalslag te maken waarbij ik dan niet verder kwam dan een 54ste plaats (of zoiets). De rattenloop was weer net een ander verhaal, na ongeveer 6,5km begon ik aan mijn intervaltraining richting Koewacht, 2000, 1500, 1000 en 2x 500meter in oplopend tempo tot 18 per uur. Maar met al die wedstrijdmeeloopervaringen  begint het nu wel aardig te jeuken om zelf ook nog eens voluit te gaan. En zoals de trainingen me de laatste tijd goed afgaan, denk ik toch wel dat ik de winst in de twee genoemde lopen heb laten liggen. Toch tevreden dat ik niet tot de verleiding ben gekomen, een goed voornemen voor dit jaar is me strikt aan mijn schema te houden. Dat is in het verleden wel eens anders geweest.
Heb ik op zondag aan de kust nog 22 km afgerammeld. Met de vooruitzicht hier over een paar weken uit te komen leek me dat wel een goed idee. Ondanks een onbewolkte hemel was het met rond het vriespunt toch nog bitter koud. Neem daar de stevige noordoostenwind bij, nam ik me voor de voorgeschreven 4'21"/km te laten wat het was. Het mocht wat bedeesder voor deze keer. Dat ik uiteindelijk niet aan de richttijd kwam is wel duidelijk, ik had de 22 km met gemiddeld 4'18"/km gelopen! Een teken voor me dat ik klaar ben een goede halve marathon te lopen. Nu heeft té snel lopen bij een training eigenlijk geen meerwaarde, zeker niet bij een duurloop, maar het geeft me wel zelfvertrouwen. Zeker omdat ik na 1h34 en een halve minuut lopen me nog behoorlijk goed voelde. Ben ik dan toch een duurloper?
Nu, deze week word het wat rustiger. Voor aanstaande zaterdag staat de loop in Westdorpe wel op de agenda. Ik hoop op tegenstand, net genoeg om te kunnen strijden. En ik hoop op wat mindere weersomstandigheden. Ná de afgelopen edities van Cadzands halve zou dat ook een goede voorbereiding zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten