zondag 25 oktober 2009

Weer wat wijzer geworden

Het is voor mij nu duidelijk, ik vind een marathon niet leuk!!
Ten eerste, eerlijk is eerlijk, dat komt voornamelijk omdat ik een marathon niet tot een goed einde kan volbrengen. Ik heb een doel, een bepaalde tijd die ik wil lopen, en dat lukt dan voor geen meter. Nu kan ik wel wat veel verlangen, maar ik ben een streber. En als iets dan niet lukt zoals ik het wil, dan heb ik gefaald. Ik maak er geen drama van, hoor. Ik ben gewoon niet geschikt voor deze afstand en daar heb ik vrede mee. Voor mij is de 42km gewoon al een ultraloop en daar moet ik mij niet mee bezig houden. Duidelijk dat vandaag dus een mislukking was. Ik ben in Etten-Leur niet verder geraakt dan 24km. Toen was de koek ook helemaal op. Mijn doorkomst op de halve marathon was 1h22. Toen wist ik al dat ik niet aan mijn geplande eindtijd zal geraken. Nu is 1h22 als tussentijd nog niet verkeerd, maar het feit dat ik er al helemaal doorheen zat, is het ondoenlijk om dan nog eens zo'n ronde te moeten lopen. Normaal gesproken mag ik in deze gelopen tijd op een halve marathon toch nog wat frisser lopen. Ik ben tegen beter weten nog een paar kilometer na de doortocht op de 'Grote Markt' doorgelopen, maar na elke bocht die ik genomen had, voelde ik de kracht uit mijn benen wegvloeien. Bij de aanduiding van 24km was het voor mij uit. De gedachte om nog 18km op deze manier te moeten lopen was er te veel aan. Ik ben gestopt, heb me omgedraaid, en ben terug gelopen. Was er één zo slim om tegen mij te zeggen dat ik de verkeerde kant op liep. Hij bedoelde het goed, maar dacht hij nou dat ik simpel was ofzo? Ik had toch al regelmatig uit te leggen op de weg terug dat het voor mij gedaan was, en ik was toch wel behoorlijk teleurgesteld. Maar ik kijk alweer vooruit, en de 7-H zal hopelijk geen problemen geven. Deze afstand (15km) stelt nu niks meer voor. Laat ik het maar houden op deze afstanden, de trainingen hiervoor bevallen me ook beter. Trouwens, ook Carla zou het een slecht idee vinden dat ik nog voor een marathon zou gaan. Dus laat ik maar liever de vrede bewaren.

10 opmerkingen:

  1. Het was je idd aan te zien dat het voor jou doen al niet meer zo soepel ging. Toen ik je na mijn start zag staan was dit dan ook voor mij geen verrasing meer. Leef je maar eens lekker uit bij de 7-heuvelen. Ieder z'n "ding"...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, als je de week voor de marathon ziek bent geweest, dan is het volgens mij niet zo vreemd dat je benen slecht voelen en na 25 km. het energiepotje leeg is.

    Op 1 januari wordt de inschrijving van de Kustmarathon weer geopend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Edwin,

    volgens Gerard Nijboer gaat de helft van de marathons die iemand loopt slecht. Statistisch gezien moet de volgende dus weer goed uitpakken!!!!

    Gr. Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt balen, Edwin. Toch ben ik er van overtuigd dat jij een snelle marathon in de benen hebt. Ruim onder de 3 uur in ieder geval. Natuurlijk ben je het nu even helemaal beu, maar vergeet niet dat je een sukkelweek achter de rug had.

    Nu ben ik wel benieuwd welke richttijd jij in je hoofd had. Onder de 2.45u? 1u22 is namelijk een behoorlijk snelle doorkomsttijd, dus ga ik ervan uit dat je niet voor 2u50 liep.

    Nu terug naar de 15km sprint en andere 'korte' afstanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onder de 2.43 was de bedoeling, in goed overleg, Marcel. Zou voor mij moeten lukken, maar ik ga er niet achter komen. Heb mijn buik vol van de lange duurlopen. De 3 halve marathons in 4 weken vond ik schitterend tijdens de voorbereiding en vond ik een uitdaging waar ik met plezier aan terugdenk. Maar de rest, die duurlopen vanaf 25 tot 35km, vreselijk! Nee, mijn nieuwe doel is nu de 15km over drie weken, met een nieuw PR (hopelijk).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar het was wel een mooie omgeving om in rond te lopen !?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jajaja Ingrid, dat is een feit. Dat was me zeker opgevallen.Ik heb wel een hele tijd ontspannen kunnen lopen en (tegen mijn principes)toch genoten van de omgeving. Want ik wil niet genieten van een wedstrijd, ik wil afzien. En had ik doorgelopen, dan had ik veel meer afgezien dan me lief was (haha).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Edwin,Als ik zo eens naar de tijden kijk moet het toch wel enorm zwaar geweest zijn.Er zijn er maar enkele die een tussentijd van 1.22 hadden.Misschien iets te driftig gestart?Dat je een goede mrt.in de benen hebt is vorig jaar in de kustmrt bewezen.Dus nog niet paniekeren.Misschien moeten we voor jou wat zand en heuvels aanleggen in het parcours.De 7hl is voor jou op het lijf geschreven wat dat betreft.Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Misschien iets te driftig gestart, Fons, dat kan. Maar dan mag dat op dat moment van de wedstrijd mij nog niet opbreken. Als dat gebeurt na 30km, oké, dan ben ik te hard van stapel gelopen. Maar een halve marathon in 1h22, en dan zo versleten zijn, dat klopt eigenlijk niet. Er stond wel een stevige wind.

    BeantwoordenVerwijderen