maandag 1 juni 2009

Het valse loeder dat 20km van Brussel heet..


Is het inderdaad de opwarming van de aarde? Elke keer lijkt het wel warmer te zijn bij deze loop. Het was, ter vergelijking, zowat als bij Roosendaals halve marathon vorig jaar. Die d'r bij waren weten wat het was. Maar ik weet nou wel wat een verschrikkelijk parcours het is in Brussel. Vooral dat valse, rotvalse plat! Wat heb ik de ronde verwenst. Al na 5 minuten lopen een gortdroge bek. Elke waterpost heb ik gebruikt, wat ik normaal niet doe, niet hoeft te doen. Heb zoveel mogelijk gedronken, en dan nog...
Maar het talrijke publiek onderweg, meer dan vorig jaar. Dat is dan wel een opsteker. Ik kon gelukkig wel goed starten, gelijk het tempo erin. Maar enkele onsympathieke lopers hadden besloten om ná de start in te stappen. Dus niet in het startvak te staan, maar in het park waar je eerst neutraal doorheen gaat voordat je bij de registratiematten bent. Eén zo'n stomme koker sprong vlak vóór mijn neus tussen het peloton. "Godverd.., stom kalf'", denk ik normaal gesproken, maar nu roep ik het uit. De volgende die me dat nog flikt krijgt een peut op zijn neus, oorzaak: adrenaline!! Verder alles goed.
Dus verder kan ik er kort over zijn, het was zwaar, zwaar, zwaar. Ik haal er wat in, word ingehaald, inhalers die ik niet meer inhaal, ingehaalden die inhalen, inhalen op inhalers, en dat was dus de hele wedstrijd. 28000 Deelnemers, en ik liep eigenlijk alleen. Ieder zijn eigen tempo, de een wat sterker met klimmen, de ander met afdalen, of bochten nemen, of wat dan ook..
Ik was heel blij eindelijk de finish te hebben bereikt met nog een snelle laatste twee kilometer. Een toeschouwer telde de deelnemers voor ons, zolang dat voor hem nog te doen was, natuurlijk. Ik zat daar ruim bij de eerste 100, dat doet het vlammetje opwakkeren. Vandaar de laatste harde kilometers, ik wou mijn positie veilig stellen. Ik heb er toch nog een stuk of 15 gepasseerd, hoewel het nu wel een beetje pijn begon te doen. Maar ik merkte wel, dat hoe harder je gaat, je iets minder ellendig voelt, zolang het nog vol te houden is. Lang genoeg om de finish in een flink tempo te passeren. Als ik mijn tempo moet schatten, zeker een end boven de 18 per uur in de laatste kilometer. Dit deel van het parcours ligt dan ook vlak, heel veel publiek en ik liep een behoorlijk stuk helemaal solo. Het evenaren van mijn tijd van vorig jaar 1h14'12", was wel het minste wat haalbaar was. Het is 1h13'29" geworden, een 85ste plaats totaal. Bij de eerste 100, wat ik ook wilde, is hiermee bereikt. Zeer tevreden, maar ook zeer kapot van de wedstrijd. Maar dan heb ik mijn best wel gedaan, op naar de Trappist. Alez, á Bruxelles c'est un Leffe brune, zenne!!
Ook nog, ik liep voor Studio Brussel. Hadden achteraf nog een presentje. Een 5cd-box en wat Jupilers. Toch leuk.

4 opmerkingen:

  1. Hee Edwin,

    leuk dat je er vanmiddag was. Misschien dat je je volgend jaar nog eens kan wagen aan een 800 of 3000m? Al begrijp ik goed Brussel een prachtige wedstrijd is en meer jouw afstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een valse loeder die je wel scherp heeft gezet. Wat een tijd weer. Ik neem dat die "Juupies" al op zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marcel, ik heb idd de neiging om nog eens voor de 800m te gaan. Maar ik weet het echt nog niet, volgend jaar zijn beide weer in hetzelfde weekend. Wordt toch moeilijk beslissen. Die Jups moesten direct genuttigd worden, Patrick. Maar na zo'n wedstrijd was dat geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen