maandag 29 juni 2009

Techniek en zo...

De meeste autobestuurders zijn wel op de hoogte van het waarschuwinglampje in het dashboard dat het oliepeil controleert. Als deze gaat branden is het tijd om de auto stil te leggen, volgens vele autohandleidingen. Een vreemde situatie, vind ik. Want als het lampje brand, dan ben je eigenlijk al te laat. Waarom geen waarschuwinslampje dat je waarschuwt dat dra je oliepeilwaarschuwingslampje zal ontbranden. Dan ben je op tijd om olie bij te vullen. Ik heb in mijn auto dan nog een oliepeilmeter, 2 minuten stationair draaien met warme motor en ik lees af hoe het staat met de olie.
Persoonlijk heb ik niet zo'n meter, niemand natuurlijk. Bij het hardlopen ga je af op je gevoel. En met dat gevoel kun je zeggen hoe de meter staat en wanneer het rode lampje gaat branden.
Bij de halve marathon in Roosendaal zakte de meter na slechts 2 kilometer te hebben gelopen. Die twee kilometer gingen dan wel in 6'50'', maar niks nieuws onder de zon. Zulk een start voer ik wel vaker uit. Ik ging wel rustiger lopen, maar dat zette weinig zoden aan de dijk. Na vier kilometer kreeg ik problemen rond de buikstreek, het stak behoorlijk. Bij vijf kilometer een drankpost waar ik flink wat dronk in de hoop dat de pijn zou weg gaan. Tevergeefs, ondertussen was mijn tempo zoveel verlaagd, de ene na de andere haalde me in. Om nog triester van te worden. Na 5,5 kilometer kwam ik uiteindelijk misselijk tot stilstand. Dit na berading met mezelf wat ik in Godsnaam aan het doen ben. Moet ik op deze manier die hele 21 kilometer afleggen om dan te finishen in een beroerde tijd om dan de rest van de week niet meer uit de voeten te kunnen. Iedereen moet zelf maar weten hoe hij/zij een wedstrijd loopt. Voor mij is het finishen niet belangrijk meer. De manier waarop ik een wedstrijd loop is nu bepalend voor mij. Het moet soepel en vlot gaan met kans op een redelijke tijd, anders geef ik het net zo gemakkelijk op. Ik train best wel veel en hard, en dan wil ik wel resultaat boeken bij een wedstrijd. Dat is toch niet vreemd?

Daarom, minder teleurgesteld dan verwacht liep ik terug naar de start. Zoveel mogelijk achter het publiek langs dat in grote aantallen aanwezig was op deze zomerse dag. Ik was in de buurt van de finish toen de eerste lopers van de halve marathon zich melden. Het deed wel een klein beetje pijn niet over de finish te geraken. Maar goed, er komen nog wedstrijden en ik begin gewoon weer om alles terug op te bouwen.
Volgende week een 5 kilometerwedstrijd in Belgie, De Pinte achter Gent.

2 opmerkingen:

  1. ja jongeman,tis nie altijd prijs zunne.
    ke da vroegere dikuls meegemaokt,dak dochte in de koers,kleute vande bok vandaoge.
    maor?!!?van zeuke daugen moede ne keer en om laoter weer betere te presteren.
    ou vrouke a deere eug houen in de 10 km.
    kop omheuge en ge zal zien,vlogende keer zat weerwel gaone,
    veel succes,de cowboy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. No problem, beter uitstappen dan helemaal in de vernieling lopen...

    BeantwoordenVerwijderen